Abstract | U radu se raspravlja o ponudi turističkih seoskih obiteljskih gospodarstava (TSOG) Zagrebačke županije i njihovim potencijalima za održavanje izvanučioničke nastave iz predmeta Priroda i društvo. U radu su objašnjeni teorijski pojmovi vezani uz turizam specijalnih interesa kao i razlike te specifičnosti između ruralnog, seoskog i agroturizma, tj. turističkih seoskih obiteljskih gospodarstava. Navode se i osnovni teorijski pojmovi vezani uz izvanučioničku nastavu i njezinu provedbu. Kako bi se prepoznali odgojno-obrazovni potencijali turističkih obiteljskih seoskih gospodarstava Zagrebačke županije, korištene su metode terenskog istraživanja i strukturirani intervjui. Prema unaprijed pripremljenu upitniku, intervjui su provedeni s domaćinima šest seoskih obiteljskih gospodarstava. Na taj su način prikupljeni osnovni podaci o turističkim seoskim obiteljskim gospodarstvima, njihovoj turističkoj djelatnosti te edukativnim sadržajima koje pružaju, ili su voljni pružiti, učenicima osnovnih škola. Analizom rezultata može se zaključiti da je ponuda turističkih seoskih obiteljskih gospodarstava Zagrebačke županije raznolika i bogata. Svako od gospodarstva koje je bilo obuhvaćeno istraživanjem ima svoje posebnosti što ukazuje na njihov individualni potencijal. Na četirima gospodarstvima obuhvaćena intervjuima već se ostvaruje izvanučionička nastava za učenike osnovnih škola. Preostala dva gospodarstva zasad nemaju tih iskustava, ali ne isključuju interes za ovaj vid suradnje s osnovnim školama u budućnosti. Neke od aktivnosti koje seoska gospodarstva obuhvaćena istraživanjem pružaju učenicima su: obilazak imanja ili šetnje poučnim stazama, edukacijske radionice, razna natjecanja učenika, razgledavanje ili sadnja biljaka, upoznavanje s procesom dobivanja kruha, pokretanje mlina i demonstracija mljevenja kukuruza, zatim aktivnosti koje uključuju životinje (npr. jahanje, hranjenje, timarenje), itd. U sklopu rada nalazi se primjer priprave za integrirani nastavni dan u drugom razredu osnovne škole koji se može realizirati na turističkom seoskom obiteljskom gospodarstvu Kršlinov mlin. Provedbom istraživanja nastojala se osvijestiti važnost izvanučioničke nastave te mogućnost njezine provedbe na turističkim seoskim obiteljskim gospodarstvima. |
Abstract (english) | The paper discusses tourist rural family farms (TSOG) offering in Zagreb County and their potential for holding out-of-classroom Science classes. The paper explains the theoretical concepts related to special interests tourism as well as the differences and specifics between rural tourism, country tourism and agritourism, that is, tourist rural family farms. The paper also looks at the basic theoretical concepts related to out-of-classroom teaching and its implementation. In order to identify the educational potentials of tourist family farms in Zagreb County, field research methods and a structured interview were used. Using a pre-prepared questionnaire, hosts of six rural family farms were interviewed. Using the methods mentioned above, basic data was collected, including information on tourist rural family farms, their tourist activity and educational content that they provide, or are willing to provide, to elementary school students. By analyzing the results, it can be concluded that the offer of tourist rural family farms in Zagreb County is diverse and wide. Each of the economies covered by the survey has its own characteristics, which indicates their individual potential. Out-of-classroom activities for elementary school students are already taking place in the four farms covered by the interviews, while the remaining two farms do not have these experiences yet, but they are not ruling out the potential collaboration with elementary schools in the future. Some of the activities that the above mentioned farms provide to students are: touring the estate or walking the along trails with educational purpose, educational workshops, various student competitions, sightseeing or planting plants, learning about the bread making process, running a mill and demonstrating corn milling, as well as activities involving animals ( for example horseback riding, feeding, grooming), etc. As part of the paper the example of preparation for an integrated teaching day in the second grade of elementary school is provided, which can be implemented on the tourist farm Kršlinov mlin. The implementation of the research sought to raise awareness of the importance of out-of-classroom teaching and the possibility of its implementation on tourist rural family farms. |