Abstract | Osim dobrobiti za poboljšanje zdravlja, fizičkog razvoja, motoričkih sposobnosti te organizam
općenito, sportske aktivnosti utječu i na razvijanje empatije, suradnje, kognitivnih sposobnosti,
ali i socijalne i emocionalne kompetencije. Tijekom sportskih aktivnosti, pomoću rezultata
inicijalnih i finalnih mjerenja, imamo uvid u motorički, a samim time i opći dječji razvoj kroz
određeni period. Osim unaprjeđenja motoričkog razvoja djeteta kroz sport, u aktivnostima je
prisutna socijalna komponenta, odnosno uključivanje djeteta u društvo vršnjaka. Ovo je važno
u odnosu na djecu s teškoćama i različitim posebnim potrebama te njihove vršnjake tipičnog i
očekivanog razvoja.
Zbog svih dobrobiti koje pružaju sportske aktivnosti, djeci s poremećajima nužno ih je osigurati
kao dio rane intervencije (POU Korak po korak, br. 94 2020), to jest, usmjeriti pažnju na
aktivnosti koje potiču sveopći motorički i kognitivni razvoj. Treba se fokusirati na djetetov
napredak čim se uoče prvi znakovi odstupanja u razvoju kako bi što kvalitetnije usvojili
svakodnevne vještine te razvili motoričke sposobnosti, ali i smanjili ili ublažili teškoće
funkcioniranja.
Sve je češća i uobičajena praksa uključivanja djece s teškoćama u odgojno – obrazovnom
sustavu u kojem se svakodnevno susrećemo s različitim manifestacijama teškoća i poremećaja.
Jedna od učestalijih razvojnih teškoća su poremećaji iz spektra autizma.
''Poremećaji iz autističnog spektra pripadaju skupini pervazivnih razvojnih poremećaja koji su
karakterizirani kvalitativnim teškoćama uzajamnih socijalnih odnosa i modela komunikacije,
te ograničenim, stereotipnim, ponavljanim aktivnostima i interesima (MKB-10, 2012)''
(Bouillet, 2019; str. 139.). ''Većina definicija poremećaj iz autističnog spektra obuhvaća
oslabljene društvene interakcije, komunikaciju i inventivnost (Tammet, 2006)'' (Bouillet, 2019;
str. 139).
U pristupanju djeci i odraslima kojima je dijagnosticiran poremećaj iz spektra autizma,
osobama koje su angažirane za njihov napredak potrebna je razvijena empatija, ali i socijalna i
emocionalna kompetencija kako bi im što kvalitetnije potaknuli socijalne vještine. Navedene
kvalitete sadrže brojni adekvatni programi koji su usmjereni na rehabilitaciju djece s teškoćama,
a mogu biti u vidu hipoterapije, kineziterapije, terapije pokretom, joge, ali i juda kao vještine i
sporta.
Sport i kretanje uvelike nam pomaže u ublažavanju problema kao što su hiperaktivnost,
agresivnost i ispadi bijesa, strah, izolacija i povlačenje, depresivni poremećaji te poremećaji
spavanja (Remschmidt, 2009). ''Tijelo i mozak u trajnoj su interakciji i jedno neminovno utječe
na drugo. Razvoj jednoga ovisi o napretku drugog. Za rast i razvoj važna je stimulacija iz
okoliša'' (Melillo, 2016; str. 255).
Cilj istraživanja je saznati mišljenje roditelja o napretku vlastitog djeteta kroz polaženje judo
programa adekvatnog za pojedinu teškoću ili poremećaj koji je njihovom djetetu
dijagnosticiran. U ovome radu prikazat će se sportski program juda za djecu s poremećajem iz
spektra autizma, kao i korisnost kineziološkog pristupa za djecu s teškoćama kroz vještine juda,
poligone prepreka te funkcionalnih i elementarnih igara. |
Abstract (english) | In addition to the benefits for improving health, physical development, motor skills and the
body in general, sports activities also affect the development of empathy, cooperation, cognitive
abilities, but also social and emotional competence. During sports activities, using the results
of initial and final measurements, we have an insight into motor, and thus general child
development over a period of time. In addition to improving the motor development of the child
through sports, there is a social component in the activities, ie the inclusion of the child in the
company of peers. This is important in relation to children with disabilities and various special
needs and their peers of typical and expected development.
Because of all the benefits provided by sports activities, it is necessary to provide them to
children with disorders as part of early intervention (POU Step by Step, No. 94 2020), that is,
to focus on activities that encourage overall motor and cognitive development. The focus should
be on the child's progress as soon as the first signs of developmental disorders are noticed, in
order to better acquire everyday skills and develop motor skills, but also to reduce or alleviate
difficulties in functioning.
It is an increasingly common and common practice to include children with disabilities in the
educational system in which we encounter various manifestations of difficulties and disorders
on a daily basis. One of the more common developmental difficulties is autism spectrum
disorders.
''Autism spectrum disorders belong to the group of pervasive developmental disorders that are
characterized by qualitative difficulties of mutual social relations and communication models,
and limited, stereotypical, repetitive activities and interests (ICD-10, 2012) '' (Bouillet, 2019;
p. 139). ''Most definitions of autism spectrum disorder include impaired social interactions,
communication, and inventiveness (Tammet, 2006) '' (Bouillet, 2019; p. 139).
In approaching children and adults diagnosed with autism spectrum disorder, people who are
engaged in their progress need developed empathy, but also social and emotional competence
in order to provide them with the best possible quality of social skills. These qualities include
a number of adequate programs aimed at the rehabilitation of children with disabilities, and can
be in the form of hippotherapy, kinesitherapy, movement therapy, yoga, but also judo as a skill
and sport.
Sport and exercise greatly help us alleviate problems such as hyperactivity, aggression and
outbursts of anger, fear, isolation and withdrawal, depressive disorders, and sleep disorders
(Remschmidt, 2009). '' The body and the brain are in constant interaction and one inevitably
affects the other. The development of one depends on the progress of the other. Environmental
stimulation is important for growth and development ”(Melillo, 2016; p. 255).
The aim of resarch is to find out the opinion of parents about the progress of their own child by
taking a judo program adequate for a particular difficulty or disorder diagnosed to their child.
This paper will present the sports program of judo for children with autism spectrum disorder,
as well as the usefulness of the kinesiological approach for children with disabilities through
judo skills, obstacle courses and functional and elementary games. |