Abstract | Crtež jest grafički prikaz oblika na nekoj površini kao i slika predmeta ili pojava
rađena s pomoću crtačkog materijala i pribora. Oblici se u crtežu prikazuju crtom
(linijom), obrisom i mrljom. Crtež može biti samostalno i potpuno završeno djelo.
Elementi crteža su linija, tekstura, točka, ton, ploha i boja. Crtačke tehnike se dijele
na suhe tehnike i mokre tehnike. Suhe tehnike su: srebrenka, olovka, ugljen, kreda,
kemijska olovka, a mokre su: flomaster te sve tehnike rada tušem i ostalim tekućim
sredstvima(tuš-pero, tuš-trska, tuš-kist, lavirani tuš). Jedni od najpoznatijih umjetnika
koji se bave crtežom su Leonardo da Vinci, Raphael, Sebastiano Ricci, Pablo Picasso
i Jean-Michel Basquiat. U razvoju dječjeg stvaralaštva postoji nekoliko procesa
sazrijevanja i učenja. Crtež je jedan od važnijih segmenata u znanosti te su pomoću
njega usađena temelja priznavanja i razvoja znanosti. Razumijevanje djeteta,
osluškivanje poruka i signala koje nam šalje kroz svoj likovni izričaj, ključni je
motiv komunikacije kroz likovnost. Praćenje ranog razvoja likovnosti otkriva da već
prvi pokušaji likovnog izražavanja donose poruku koju nam dijete šalje. Također,
crtež nam može otkriti puno toga o unutrašnjem svijetu neke osobe, te se koristi kao
terapijsko sredstvo i pokazatelj napretka terapije.
Cilj ovog rada je proučiti crtež, njegove elemente, crtačke tehnike, istražiti njegovu
povijest i umjetnike koji su se istaknuli kroz crtež te navesti karakteristike dječjeg
crteža i razvojne dječje faze kao i osvijestiti crtež kao komunikacijsko i terapijsko
sredstvo i informirati se o njegovoj važnosti u znanosti |
Abstract (english) | Drawing is a graphic representation of shapes on surface, as well as picture of objects
or phenomena made using drawing material and accessories. Shapes are shown in the
drawing by line (line), contour and stain. The drawing can be an independent and
completely finished work. The elements of the drawing are line, texture, dot, tone,
surface and color. Drawing tehniques are divided into dry and wet tehniques. Dry
techniques are: Srebrenka, pen, coal, chalk, chemical pen, and wet ones are: felt pen
and all techniques of work with ink and other liquid means (ink-feather, cane, inkbrush, lavee ink). One of the famous artists involved in drawings are Leonardo da
Vinci, Raphael, Sebastiano Ricci, Pablo Picasso and Jean-Michel Basquiat. In the
development of child creativity there are several maturation and learning processes.
Drawing is one of the most important segments in science and it is used to
incorporate the foundations of recognition and development of science.
Understanding the child, listening to the messeges and signals he sends us through
his artistic expression, is a key motive for communication through art. Monitoring
the early development of art reveals that the first attempts at artistic expression
already bring the message the child sends us. Also, the drawing can reveal a lot about
the inner world of a person, and it is used as a therapeutic tool and an indicator of
progress in therapy.
The aim of this paper is to study drawing, its elemnts, drawing techniques, explore its
history and srtists who stood out through drawing and list characteristics of children's
drawing and children's developmental stages as well as raise awareness of drawing as
a communication and therapeutic tool and learn about its importance in science. |