Abstract | Tema rada je motiv životinje u likovnom stvaralaštvu djece predškolske dobi. Djeca se
svakodnevno susreću sa životinjama te ih isto tako i često crtaju. Primjerice, na dječjim crtežima
njihove obitelji često vidimo i psa ili drugog kućnog ljubimca.
U prvoj cjelini rada govori se o razvojnim fazama dječjeg likovnog stvaralaštva, o
karakteristikama likovnih tehnika (olovke i glinamola) u radu s predškolskom djecom te o
motivima i temama za likovne aktivnosti. U drugoj cjelini prezentirane su provedene likovne
aktivnosti u dječjem vrtiću na temu „pas”, pri čemu se nastoji odgovoriti na postavljena
istraživačka pitanja: Na koji način će djeca prikazati motiv psa, prema sjećanju i nakon
usmjerenog opažanja različitih pasmina? Hoće li prikazati životinje u pokretu, izraziti površine
tijela, uključiti velik broj detalja? Kakvi će biti proporcionalni odnosi dijelova tijela? Hoće li
prikazati samo motiv psa ili svoje osobno iskustvo i doživljaj sa psima (npr. igru)? Hoće li
modelirati trodimenzionalne oblike ili će glinamolom raditi plošno (pojava tzv. „crtanja”
glinom)?
U okviru praktičnog istraživanja, u dječjem vrtiću „Kesten“ u gradu Klanjcu održane su dvije
likovne aktivnosti, u dvije različite vrtićke skupine (od 5 do 7 godina i od 3 do 4 godine).
Ukupno je sudjelovalo dvadeset i četvero djece, od čega je šesnaestero modeliralo u tehnici
glinamola, a osmero crtalo olovkom. Djecu se motiviralo metodom razgovora i usmjerenog
opažanja, pri čemu su korištene fotografije raznih pasmina kako bi se djeci predočilo da se psi
razlikuju po obliku tijela, po odnosima veličina dijelova tijela, po površinama, boji, itd.
Cilj likovnih aktivnosti bio je razvoj vizualne i taktilne percepcije, pozitivnih emocionalnih
stanja, učenje poštovanja pravila i dogovora, razvoj praktičnih vještina, svladavanje crtačkih i
oblikovnih tehnika, razvoj likovne imaginacije i kreativne apsorpcije. Opažanjem stvaralačkog
procesa, analizom radova te metodom razgovora s djecom o njihovim radovima zaključuje se
kako su djeca koja su modelirala u tehnici glinamola pretežno prikazivala psa plošno te su psa
izrađivali po sjećanju. Proporcije tijela su odstupale u radovima crtačke tehnike te se nekim
radovima osjećala emocionalna vrijednost,s time da su se i u nekim radovima pojavili doživljaji
djece gdje je uz psa nacrtana njegova kuća. Svakako se zaključuje kako je motiv „pas“ blizak
djeci te su ga s veseljem modelirala, odnosno crtala.
Likovna kultura svakodnevno je prisutna u dječjem vrtiću te uveliko pridonosi razvoju djeteta
kroz sve faze njegova života. Susret s likovnom kulturom ostvaruje se kroz raznovrsne slobodne
i planirane likovne aktivnosti, odabirom tema i motiva koji su djeci bliski i zanimljivi kako
bismo poticali percipiranje, doživljavanje i osvješćivanje njihove okoline, a zatim likovno
izražavanje tog doživljaja. |
Abstract (english) | The topic of the thesis is the motif of an animal in the arts work of preschool children.
Children see animals every day, also they draw them often. For example, in the children's
drawings of their family, we often see a dog or other pet.
The first part of the paper discusses the developmental stages of children's art, the
characteristics of art techniques (pencils and clay) used with preschool children and the motives
and themes for art activities. In the second part, the art activities with the topic of „dog” carried
out in the kindergarten are presented, which seeks to answer the research questions: How will
children present the motif of the dog, according to the memory and after direct observation of
different breeds? Will they present animals in motion, express body surfaces, include a large
number of details? What will be the proportions of the body parts? Will they show only the
motif of the dog or their personal experience and experience with dogs (e. g. play)? Will they
model three-dimensional shapes or will they work flat with clay (the appearance of so-called
„drawing” with clay)?
As part of the practical research, two art activities were carried out in the kindergarten „Kesten”
in the town of Klanjec, in two different kindergarten groups (group from 5 to 7 years and group
from 3 to 4 years). A total of twenty-four children participated, of whom sixteen modeled in
the clay technique, and eight drew with a pencil. Children were motivated by the method of
conversation and directed observation, using photographs of different breeds, to show children
that dogs differ in body shape, body part size ratios, surfaces, colour, etc.
The goal of art activities was the development of visual and tactile perception, positive
emotional states, learning to respect rules and agreements, development of practical skills,
practicing drawing and design techniques, development of artistic imagination and creative
absorption. By observing the creative process, analyzing the works and the method of talking
to children about their works, it is concluded that the children who modeled in the clay
technique mostly showed the dog flat and made the dog from memory. The proportions of the
body deviated in the works of drawing technique, and some works had more emotional value.
In some works the old experiences of children appeared, where dog house was drawn next to
the dog. It is certainly concluded that the motif „dog” is close to children, and they happily
modeled or drew it. Art culture is present every day in kindergarten and greatly contributes to the development of
the child through all stages of his life. The encounter with art culture is realized through various
free and planned art activities, by choosing topics and motives that are close and interesting to
children, in order to encourage perception, experience and awareness of their environment and
then artistic expression of that experience. |