Abstract | Nastava hrvatskoga jezika najopsežniji je predmet u mlađim razredima osnovne škole, sa 175 sati godišnje i 5 sati tjedno (Kurikulum za nastavni predmet Hrvatski jezik za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj, 2019). Iako djeca kreću u školu sa, otprilike, 7 godina, jezik počinju učiti puno prije, čak od dana kada se rode. Prvo uvježbavaju slušnu kompetenciju koja im je urođena, a zatim usvajaju i govornu kompetenciju. Ipak za čitanje i pisanje je potrebno poučavanje, te sustavno poučavanje kreće od prvog razreda osnovne škole te možda malo ranije, u vrtiću. (Pavličević-Franić, 2005). No, na učenje jezika utječe mnogo aspekata, a neki od njih su društvena okolina u kojoj dijete odrasta, izloženost jeziku, odgojitelji i odgojiteljice u vrtiću, učitelji, mediji te šira društvena zajednica (Aladrović Slovaček, 2019). U osnovnoj školi učenje jezika započinju početnim čitanjem i pisanjem, a zatim svoje znanje nadograđuju nastavom komunikacije i jezika, književnosti i stvaralaštva te kulture i medija koje se međusobno isprepliću.
U ovom istraživanju cilj je bio ispitati postoji li povezanost između razumijevanja pročitanoga te znanja pravopisa kod učenika četvrtih razreda. Istraživanje je pokazalo da su djevojčice bolje napisale pravopisni test i test razumijevanja s književnoumjetničkim tekstom, a test sa znanstvenim tekstom i djevojčice i dječaci su podjednako dobro riješili. Nadalje učenici iz Zagreba bolje su riješili pravopisni test, a učenici iz Šibenika bolji su bili u oba testa razumijevanja pročitanoga. Naposljetku, istraživanje je pokazalo da postoji povezanost između znanja pravopisa i razumijevanja pročitanoga. Učenici koji su bolje riješili dio testa s razumijevanjem pročitanoga, bolje su riješili i pravopisni test. Bilo bi izvrsno kada ova tema ne bi stala na ovom istraživanju, već kada bi se napravilo veće istraživanje, s puno većim uzorkom djece te kada bi se uz test istražili i popratni utjecaji na znanje pravopisa i čitalačke kompetencije poput navika čitanja učenika, ocijene iz nastavnog predmeta te stava prema čitanju. |
Abstract (english) | Croatian language teaching is the most comprehensive subject in the younger grades of primary school, with 175 hours per year and 5 hours per week (Curriculum for the subject Croatian language for primary schools and grammar schools in the Republic of Croatia, 2019). Although children start school at about 7 years old, they start learning the language much earlier, even from the day they are born. They first practice the auditory competence that is innate in them, and then they also acquire the speech competence. However, reading and writing require teaching, and systematic teaching starts from the first grade of primary school and maybe a little earlier, in kindergarten. (Pavličević-Franić, 2005). However, language learning is influenced by many aspects, and some of them are the social environment in which the child grows up, language exposure, kindergarten teachers, teachers, the media and the wider community (Aladrović Slovaček, 2019). In primary school, they start learning a language by initial reading and writing, and then they upgrade their knowledge by teaching communication and language, literature and creativity, and culture and media which mutually interwind.
In this study, the aim was to examine whether there is a connection between reading comprehension and spelling knowledge in fourth grade students. The research showed that girls wrote a spelling test better and a comprehension test with a literary-artistic text, and a test with a scientific text was solved equally well by girls and boys. Furthermore, students from Zagreb did better in the spelling test, and students from Šibenik were better in both tests of reading comprehension. Finally, research has shown that there is a connection between spelling knowledge and reading comprehension. Students who solved the part of the test better with comprehension of the reading, also solved the spelling test better. It would be great if this topic did not stop at this research, but if a larger research was done, with a much larger sample of children, and if the test would explore the accompanying influences on spelling knowledge and reading competence such as students' reading habits. subject and attitude towards reading. |