Title Okolinski poticaji dječjemu jezičnom razvoju
Title (english) Environmental incentives for children's language development
Author Valentina Bubalo
Mentor Jelena Vignjević (mentor)
Committee member Maša Rimac Jurinović (predsjednik povjerenstva)
Committee member Ivana Golik (član povjerenstva)
Committee member Jelena Vignjević (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education Zagreb
Defense date and country 2021-09-15, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Interdisciplinary Humanistic Studies Teaching Methods in the Humanistic Sciences
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Psychology Developmental Psychology
Abstract Jezik je osnovni komunikacijski sustav koji se koristi za međusobnu komunikaciju i razmjenu sadržaja, a govor je zvučno sredstvo za ostvarenje te komunikacije, odnosno jezika. Najintenzivniji razvoj govora i jezika događa se u prve tri godine djetetova života. Poznato je kako komunikacija okoline s djetetom počinje već u majčinoj utrobi. Govorno-jezični razvoj proces je koji karakteriziraju određeni razvojni uzorci koji se pojavljuju u određenim razdobljima. Proces nije isti za svu djecu nego je individualiziran, no ipak u svaka zdrava djeteta prolazi određenim i predvidivim fazama razvoja. Spomenuti se razvoj objašnjava različitim metodološkim pristupima i mnogim teorijama, kao što su biheviorizam, nativizam, kognitivizam, pragmatizam... Nijedna od njih ne može pojedinačno objasniti zakonitosti jezičnoga razvoja jer na nj djeluju brojni unutarnji (biološki, genetski) kao i vanjski (okolinski) čimbenici. Među okolinskim čimbenicima, pa i okolinskim mogućnostima poticanja dječjega jezičnog razvoja, svakako presudnu ulogu imaju roditelji i odgojitelji. Oni djeci trebaju biti sugovornici i poticatelji njihovih jezičnih sposobnosti. Mediji također igraju važnu ulogu u poticanju jezično-govornog razvoja djece. Kvalitetni crtani filmovi, televizijske emisije, videoigre i računalne igre mogu prenositi znanja i pozitivno djelovati na razvoj. Jezične igre također pridonose poticanju djetetovih sposobnosti slušanja, govorenja, čitanja i pisanja. Brojne su okolnosti u kojima se djecu može i treba motivirati i poticati na razgovor i razmišljanje o različitim temama, na odgovaranje na pitanja, na razgovor o sebi i slično. Igra je također jako bitna jer dijete igrom najprirodnije spoznaje svijet. Djeca u emocionalno zdravoj sredini, u ozračju ljubavi i razumijevanja, lakše razvijaju svoje potencijale i uz okolinske poticaje lakše usvajaju govor. U ovome radu detaljnije se opisuju mogućnosti poticanja dječjega jezičnoga razvoja promišljenim djelovanjem okoline kao što su roditelji, odgojitelji, vršnjaci, mediji.
Abstract (english) Language is a basic communication system used to communicate with each other and exchange meaning. Language enables sound communication, ie the formation of speech, which is a sound means for the realization of language. The most intensive development of speech and language occurs in the first three years of a child's life. It is known that the communication of the environment with the child begins in the mother's womb. Speech-language development is a process characterized by certain developmental patterns that appear in certain periods. The process is not the same for all children but is individualized. The mentioned development was tried to be explained by different methodological approaches and theories such as behaviorism, nativism, cognitivism, pragmatism. No theory could fully explain this phenomenon. The child's language development is influenced by many environmental stimuli. Parents and educators should be children's interlocutors and promoters of children's language opportunities. The media also play an important role in encouraging children's language development. Quality cartoons, television shows, video games and computer games can transfer knowledge and have a positive effect on development. Language games also contribute to fostering a child's ability to listen, speak, read and write. Also, children should be motivated and encouraged to talk and think about different topics, answer questions, talk about themselves and the like. Play is also very important because the child learns about the world in the most natural way through play. Children in an emotionally healthy environment, in an atmosphere of love and understanding find it easier to develop their potential and, with environmental stimuli, learn speech more easily.
Keywords
govor
jezik
okolinski poticaji dječjem jezičnom razvoju
Keywords (english)
speech
language
environmental stimuli for children's language development
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:147:843938
Study programme Title: Graduate University Study of Early and Preschool Education Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2022-05-27 10:14:50