Abstract | Nasilje u školama sve je veći problem, kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj. Najčešće se govori o nasilju među vršnjacima, manje o nasilju nad učiteljima i nastavnicima. Svako namjerno, opetovano ponašanje s ciljem da se našteti drugoj osobi se smatra nasiljem. Potaknuti činjenicom da na području grada Dubrovnika nema dovoljno istraživanja o nasilju u školi, posebice nasilja učenika nad učiteljima, odlučili samo istražiti učestalost različitih oblika nasilja na tom području. U ovom radu ispitano je u kojoj su mjeri učitelji izloženi klasičnim oblicima nasilja (fizičko, verbalno i relacijsko) i koji je oblik nasilja najčešći.
Istraživanje je provedeno na 81 učitelja razredne i predmetne nastave u osnovnim školama u gradu Dubrovniku. Upitnik je poslan na službene elektronske adrese ravnatelja osnovnih škola na području grada Dubrovnika. Ravnatelji su proslijedili svim učiteljima zaposlenim u njihovim školama. Upitnik je sastavljen od četiri dijela: u prvom dijelu se nalaze opći podaci (spol, dob, mjesto rada, godine staža), u drugom skala nasilnog ponašanja učenika nad učiteljima koja se sastojala od 27 čestica. U trećem dijelu, učitelji su ispitani o spolu nasilne djece i o razredu u kojem su doživjeli nasilje. U posljednjem dijelu upitnika, ispitanici su ukratko opisali najupečatljiviji događaj doživljenog nasilja.
Rezultati pokazuju da je više od tri četvrtine učitelja barem jednom u svojoj karijeri doživjelo neki oblik nasilja. Također, se pokazalo da su učitelji najviše izloženi verbalnim oblicima nasilja, poput vikanja, sarkastičnih komentara i psovanja. Samo nekolicina učitelja doživi nasilje svakodnevno ili jednom mjesečno, većina ih je doživjela samo jednom u karijeri. No, to je isto zabrinjavajuće jer bi škola trebala biti mjesto gdje se svi osjećaju sigurno i to bi trebalo biti mjesto gdje nasilje ne postoji. |
Abstract (english) | School violence is a rising problem, both in the world and in Croatia. Usually, the topic is peer violence, rather than violence directed against teachers. Every intentional, repeated behavior that has a goal to harm another human being is defined as violence. Provoked by the fact that there is not much research about violence in Dubrovnik primary schools, especially student violence directed against teachers, we decided to research the frequency of teacher - directed violence in that area. In this thesis, it was researched to which extent the teachers were exposed to classical violence (physical, verbal, and relational), and which type of classical violence is the most prevalent.
The study included 81 primary school teachers in Dubrovnik. The questionnaire was sent to the principals’ official e-mail addresses. The principals then send the questioners to all teachers that work in their schools. The used questionnaire consisted of four parts: the first part consisted of general information (gender, age, workplace, years of internship), the second part had 27 questions and has assessed the frequency and types of violence experienced from students, in the third part the teachers had to estimate the gender of violent students, and in which class(es) did the violence occur. In the last part, the teachers shortly described the most memorable experience.
The results show that more than three - fourths of teachers experienced some type of violence in their careers. Also, it has been shown that the most prevalent form of violence is verbal, such as shouting, sarcastic comments, and swearing. Just a few teachers experience violence on an everyday basis or once a month, while the majority of teachers had experienced it only once in their career. Still, the fact that that so many teachers had experienced violence in a school is concerning, because schools should be a place where everybody feels safe and there is no violence at all. |