Abstract | Iskustva iz ranog djetinjstva itekako determiniraju razvoj čovjekove ličnosti. Dijete uči po modelu te najčešće nasljeđuje obrasce ponašanja svojih roditelja. Ako roditelj primijeti da se navike i ponašanja kod djeteta moraju mijenjati mora krenuti od sebe ne bi li mu pružio dobar primjer. U prošlosti se malo obraćala pažnja na djetetove potrebe, a često ga se tjelesno kažnjavalo i verbalno zlostavljalo. Posljednjih se desetljeća promijenio pogled na roditeljstvo i dijete te se tradicionalne odgojne metode sve manje i manje koriste. Roditelji sve više prepoznaju i priznaju djetetovu potrebu za ljubavlju, vodstvom i brigom te mu primjenom vještina pozitivnog odgoja omogućuju da razvija važne životne vještine kao što su samopouzdanja, samopoštovanja, poštovanja, suradnje, empatije, ustrajnosti, strpljenja, odgađanja zadovoljstva, dijeljenja, opraštanja itd.
Teorijski dio rada ima za cilj prikazati najprimjerenije oblike komunikacije s djecom te njihov utjecaj na razvoj djece. Elaboriraju se odgojni stilovi te brojni rezultati istraživanja koji ukazuju na značaj kvalitetne komunikacije na relaciji roditelj-dijete-odgajatelj. Rezultati istraživanja pokazuju da ne postoji statistička značajnost u iskazivanju poruka ljubavi i potvrđivanja među roditeljima s obzirom na njihovo obrazovanje, bračni status, spol i broj djece u obitelji. U većini, roditelji su svjesni svoje uloge u životu djeteta te ulažu znatne napore da s djetetom kroz kvalitetnu komunikaciju izgrade blizak i zdrav odnos koji će kao takav doprinijeti njegovom pravilnom rastu, razvoju i učenju. Današnji roditelji komunikaciju prepoznaju kao vrijedan odgojni instrument koji im može pomoći u ostvarivanju željenih odgojnih ciljeva, a brojna istraživanja ukazuju da je upravo ona ključ uspjeha u razvoju djece. |
Abstract (english) | Experiences from early childhood very much determine the development of a person's personality. The child learns by model and most often inherits the patterns of behavior of their parents. If a parent notices that the child's habits and behaviors need to change, he must start from himself in order to set a good example. In the past, little attention was paid to a child's needs, and children were often physically punished and verbally abused. In recent decades, the view of parenting and the child has changed, and traditional educational methods are being used less and less. Parents increasingly recognize and acknowledge the child's need for love, guidance and care, and by applying positive parenting skills enable child to develop important life skills such as self-confidence, self-esteem, respect, cooperation, empathy, perseverance, patience, procrastination, sharing, forgiveness, etc.
The theoretical part of the paper aims to present the most appropriate forms of communication with children and their impact on children's development. Educational styles and numerous research results are elaborated, which indicate the importance of quality communication in the parent-child-educator relationship. The results of the research show that there is no statistical significance in the expression of messages of love and confirmation among parents with regard to their education, marital status, gender and number of children in the family. For the most part, parents are aware of their role in the child's life and make significant efforts to build a close and healthy relationship with the child through quality communication that will as such contribute to his proper growth, development and learning. Today's parents recognize communication as a valuable educational instrument that can help them achieve the desired educational goals, and numerous studies indicate that it is the key to success in children's development. |