Abstract | Sanskrtska riječ mandala znači krug, ali ima puno šire značenje od samog geometrijskog oblika. Mandala predstavlja cjelovitost, mikrokozmos i makrokozmos čiju manifestaciju nalazimo u prirodi u primjerima živog organizma do nebeskih
pojava. Neposredno oblikovanje mandale u prostoru, za svrhe liječenja, potencijalno uspostavlja ravnotežu između četiri funkcije svijesti: intuicije, osjećaja, senzacije i mišljenja. Ta ravnoteža dovodi čovjeka do cjelovitosti te skladnog i ravnoteženog
odnosa s jastvom. Mandala se može prepoznati i u razvojnoj fazi dječjeg likovnog izražavanja: u obliku kruga ili kvadrata podijeljenog na četiri dijela. Iz mandalnog oblika, u kasnijoj fazi, dijete radi crtež ljudskog lika. Oblik mandale u prirodi izvrstan je poticaj za dječje likovno izražavanje. Dijete od svoje najranije dobi prati ritam prirode, ali taj osjećaj za ritam polako se gubi kroz njegov razvoj. Projekt otkrivanja i korištenja oblika mandale u prirodi, kao poticaj za dječje individualno likovno izražavanje, donio je više zanimljivih opažanja. Projekt je pokazao svu raznolikost individualnog dječjeg proživljavanja motiva iz prirode te sinergijsku pojavu njihove grupne interakcije. Projekt je proveden s dvije skupine od dvadeset i šest djece predškolskog uzrasta u Dječjem vrtiću Medvešćak u Zagrebu. Oblikovanje mandale od prirodnih materijala bio je grupni rad cijele skupine. Za kvalitetnije rezultate, koji nisu isključivo samo ostvareni radovi, već i psihološki i fiziološki utjecaji na dijete, treba obratiti pozornost na kvalitetan odabir poticaja, primjerenost metode rada, likovnu tehniku koja je adekvatna motivu te sukladno tome i na odgovarajuće materijalne i prostorne uvjete. |
Abstract (english) | The Sanskrit word mandala means a circle, but it has a much wider meaning than the geometric shape. Mandala represents wholeness, microcosm and macrocosm whose manifestation is found in nature in the examples of a living
organism to the celestial phenomenon. Designing the mandala, for purposes of treatment, potentially establishes balance between the four functions of consciousness: intuition, feeling, sensation and thinking. This balance brings human
to wholeness and a harmonious and balanced relationship with the self. Mandala can be recognized in the development phase of children's artistic expression: in the form of a circle or a square divided into four parts. From the mandala form, at a later stage, child draws the human figure. The shape of mandala in nature is a great incentive for children's artistic expression. A child from his earliest age follows the rhythm of nature, but that sense of rhythm is slowly lost through its development. The project of discovery and use of forms of the mandala, as an incentive in children's individual artistic expression, has brought a number of interesting observations. The project showed the rich diversity of the individual child’s experience of the motives from nature and the occurrence of synergy of their group interactions. The project was conducted with two groups with twenty-six preschool children in kindergarten Medveščak in Zagreb. Shaping the mandala using natural materials was the work of the entire group. For better results, which are not only the realized artworks, but also the psychological and physiological effects on the child, one should pay attention to the quality selection of incentives, the adequacy of working methods, artistic technique that is adequate to the motive, and hence the corresponding material and spatial conditions. |