Abstract | Crtež je likovno djelo nastalo pisaljkama, tj. materijalima čija je glavna odlika da za sobom ostavljaju linijski trag i koji se uglavnom koriste kao za zapisivanje teksta. Crtež je najstariji način ljudskog izražavanja, koji prethodi pismenom komuniciranju. Likovni elementi koji se koriste svim vrstama likovnog izražavanja pa tako i u crtežu. Elementi crteža su točka, linija, tekstura, ton, ploha, prostor, volumen i boja. Materijali koji se koriste u crtežu su razne vrste pisaljki koje, kada se koriste za likovno izražavanje postaju određena crtaća tehnika. Prema prirodi materijala, crtačke tehnike se dijele na suhe i mokre tehnike. Suhe tehnike su: olovka, ugljen, kreda. Mokre tehnike su: kemijska olovka, flomaster te sve tehnike rada tušem i ostalim tekućim sredstvima. Iako je crtež dvodimenzionalan, može se i drugim načinima postići plastičnost (trodimenzionalnosti) crteža. Praćenje razvoja likovnosti kod djece, otkriva da nam već prvi pokušaji likovnog izražavanja donose poruke koje nam djeca šalju. Crtež nam može otkriti mnoštvo informacija o unutrašnjem svijetu neke osobe, pa isto tako i djeteta. Cilj ovoga diplomskog rada je istražiti, proučiti crtež, istražiti njegovu povijest, likovne elemente, karakteristike dječjeg crteža i razvojne faze, analizirati crtačke tehnike, kao i osvijestiti crtež kao likovno-vizualno sredstvo i informirati se o njegovoj važnosti. |
Abstract (english) | A drawing is a work of art created with pens, i.e. materials whose main characteristic is that they leave behind a linear trace and which are mainly used for writing down text. Drawing is the oldest way of human expression, which precedes written communication. Artistic elements that are used in all kinds of artistic expression, including in drawing. Elements of drawing are point, line, texture, tone, surface, space, volume and color. The materials used in drawing are various types of pens which, when used for artistic expression, become a certain drawing technique. According to the nature of the material, drawing techniques are divided into dry and wet techniques. Dry techniques are: pencil, charcoal, chalk. Wet techniques are: ballpoint pen, felt-tip pen and all techniques of working with ink and other liquid media. Although the drawing is two-dimensional, plasticity (three-dimensionality) of the drawing can be achieved in other ways. Monitoring the development of children's art reveals that the very first attempts at artistic expression bring us messages that children send us. A drawing can reveal a lot of information about the inner world of a person, including a child. The aim of this thesis is to investigate, study drawing, explore its history, artistic elements, characteristics of children's drawing and developmental stages, analyze drawing techniques, as well as raise awareness of drawing as an art-visual tool and get information about its importance. |