Abstract | Internalizirani problemi u ponašanju, odnosno reakcije na stres i negativne emocije, često se javljaju zbog doţivljene neke vrste traume te su često skriveni i teško ih je prepoznati. Zbog tendencije da ostanu izvan vidokruga, internalizirana ponašanja nisu toliko poznata kao eksternalizirajući oblici koji uključuju ponašanje usmjereno prema van. To ne znači da su internalizirana ponašanja manje štetna, štoviše, istraţivanja sugeriraju da nastavak takvog ponašanja moţe uzrokovati ozbiljnu štetu cjelokupnom mentalnom zdravlju, samopoštovanju i odnosu s drugima. Neke od tih negativnih emocija uključuju: usamljenost, izolaciju, tugu, patnju, bijes, zavist, ljubomoru, nesigurnost, sumnju u sebe i mrţnju prema sebi. Depresija i anksioznost dva su mentalna poremećaja koji kod ljudi, u okviru internaliziranih problema u ponašanju, imaju najvišu tendenciju razvoja. Rezultati studija provedenih u području psihoterapije pokazuju kako informiranje i edukacije mogu dovesti do boljeg razumijevanja prevalencije ovih poremećaja kod adolescenata, studenata, djevojčica i dječaka i kako vršnjaci mogu podrţavati jedni druge kroz unutarnje sukobe s kojima se suočavaju, uz učenje vještina snalaţenja u tim misaonim obrascima. Internalizirajuće ponašanje, kada se pojavi u adolescenciji, moţe dovesti do posljedica u odrasloj dobi, a psihologija pokazuje da se pogled na svijet moţe drastično promijeniti kod onih koji doţivljavaju takva ponašanja, kao i razumijevanje njihove svrhe, prava i smisla ţivota.
Cilj ovog istraţivanja bio je identificirati utječe li, i u kolikoj mjeri, trauma na razvoj internaliziranih problema u ponašanju u populaciji studenata. Rad je podijeljen u dva dijela. Prvi dio analizira teorijske radove i dokumente, a drugi dio je empirijski. U istraţivanju su sudjelovali studenti fakulteta u Republici Hrvatskoj (n=113). Studenti su popunjavali Upitnik o povezanosti traume s razvojem internaliziranih problema u ponašanju. Istraţivanjem je potvrĎeno da su studenti koji su u posljednjih godinu dana doţivjeli neku vrstu traume razvili izraţenije simptome internaliziranih problema u ponašanju u odnosu na studente koji nisu doţivjeli traumu u posljednjih godinu dana. Dobiveni rezultati upućuju na potrebu pruţanja kvalitetnijeg oblika pomoći u okviru mentalnog zdravlja, svim osobama, a pogotovo mladima. |
Abstract (english) | Internalized behavioral problems, i.e. reactions to stress and negative emotions, often occur as a result of some form of traumatic experience and are often hidden and hard to recognize. Thanks to its tendency to stay unseen, internalized behavior is less known than external forms of behavior that include outward actions. That doesn’t mean internalized behavior is less harmful, on contrary, studies suggest that continuous internalized behavior can cause serious harm to the mental health, self-esteem and relationships of the individual. Some of these negative emotions are loneliness, isolation, sadness, sorrow, rage, envy, jealousy, insecurity, self-doubt and self-loathing. Depression and anxiety are two mental disorders that are most likely to develop through internalized behavioral problems. Psychotherapy studies indicate that proper education and informing can lead to the better understanding of how prevalent these disorders are among adolescents, students, young girls and boys and how they can support each other through inner struggles they face with teaching of how to navigate those thought patterns. Internalized behavior, when manifested in adolescence, can have consequences in adulthood and psychology indicates that these behaviors can drastically influence worldview and understanding of purpose, rights and value of life of person experiencing them.
The goal of this research was to identify does trauma, and if yes, to what degree influence development of internalized behavioral problems among student population. The research is divided in two parts. First part is analysis of theoretical works and documents while the second part is empirical. Students attending universities in Republic of Croatia took part in this research (n = 113). Students took part in a Survey regarding connection between trauma and development of internalized behavioral issues. This research confirmed that students who experienced some sort of traumatic experience in the last year developed more pronounced symptoms of internalized behavioral issues than students who haven’t experienced any sort of trauma in the same amount of time. Results indicate that there is a need of providing better form of mental health help to everyone, especially to the young. |