Abstract | Proces govorno-jezičnog razvoja vrlo je složen proces koji se kod sve djece odvija na predvidiv te sličan, ali ne i jednak način. Obzirom da govor djece tijekom ranog razdoblja usvajanja i učenja jezika napreduje začuđujuće velikom brzinom, redovito se može uočiti i jedno od njegovih značajnijih obilježja, a to je kreativnost. Djeca su po svojoj prirodi kreativna, pa tako i sklona različitim formama kreativnog izražavanja koje mogu iskazivati putem glazbe, pokreta, likovnošću, igrama različitim materijalom, govorom i sl. No, koliko će djeca tu značajku zadržati, a koliko izgubiti, u velikoj mjeri ovisi o odraslima koji se djecom bave. U današnje vrijeme djeca provode veći dio dana s odgojiteljima u odgojno-obrazovnoj ustanovi, koja ima neprocjenjivu i važnu ulogu u djetetovom životu, a zasniva se na načelu koje je ukorijenjeno u svaki element odgojno-obrazovnog rada, a to je prvenstveno cjeloviti razvoj djeteta. Poticanjem razvoja djeteta na svim razvojnim područjima, od izuzetne je važnosti da im odgojitelji budu i dobar govorni uzor, ali i zagovaratelji i poticatelji na učenje kroz igru gdje će kreativnost pojedinog djeteta najbolje izaći na vidjelo.
Rad donosi prikaz teorijskog pregleda i tijeka istraživanja dječjeg jezičnog razvoja. Poseban osvrt stavljen je i na razvoj dječjega govora od rođenja do polaska u osnovnu školu. U poglavlju Dijete i kreativnost, iznosi se pregled pojave kreativnosti kao takve, njezinog prepoznavanja i poticanja. Opisani su dječji postupci kreativnog i maštovitog izražavanja kroz jezičnu djelatnost kojima nastaju spontane dječje novotvorbe te njihova pojavnost. Segmenti kojima je opisan tijek govorno-jezičnog razvoja djece u vrtiću i njegovo poticanje, jesu: prostorno-materijalni kontekst i jezično djelovanje odgojitelja kao govornog uzora. U prikazu istraživanja detaljno se prikazuje način, metode, uzorak istraživanja te rezultati dobiveni provedenim istraživanjem. Cilj istraživanja bio je ispitati mišljenje odgojitelja, svjesnosti njihove uloge kao govornog uzora, načine njihova poticanja dječje jezične kreativnosti, ali i procjenu osobnog slaganja u prepoznavanju važnosti njihove uloge kao govornog uzora, prilika koje nude djeci, metoda kojima se koriste i samog načina rada. Istraživanje je pokazalo kako se 97,2% odgojitelja smatra govornim uzorom djeci. Najčešća metoda i aktivnost koju koriste u radu jesu malešnice, tapšalice i brojalice, dok je najčešće korišteno pomoćno sredstvo i materijal kojim se koriste slikovnica. Dobiveni rezultati pokazuju kako odgojiteljsko prepoznavanje važnosti u poticanju dječje jezične kreativnosti ne ovisi o godinama radnog staža, najvišem završenom stupnju obrazovanja i dobnoj skupini djece u kojoj rade. |
Abstract (english) | The process of speech and language development is highly complex and it is unfolding similary, but not identically with each child. Considering high speed in development during early stages of comprehending and learning, creativity, as it's important characteristic is regulary noticealble. Creative by their nature, children are prone to expressing in different forms of creativity so they state it using music, movement, arts, playing games, using speech, etc. However, maintaining this characteristic rather than losing it, depends mostly on adults around them. Nowadays children spend a greater part of the day with their preschool teacher in kindergarten, which plays vital and priceless role in their lives. Kindergartens are organized on the principle imbedded in all their elements-complete development of the child. Encouraging child's growth on all the areas of development implies it is crucial that preschool teacher set good speech example but also induce and promote learning through play where the creativity can easily be presented.
he paper presents theories review and the course of the research on the children's language development. Review of the child's development from birth to school presents, includes and explains well as mechanisms of acquiring the vocabulary. Following part, child and creativity presents the review of creativity itself, recognition anc encouragement of it. Provides the reader with children's actions in creative and imaginative expressions throughout language activities which produce spontaneous innovations as well as their incidence. The elements which describe the course in children's speech and language development are context of space and materials and language acts presented by teacher as the speech role model. Research presentation shows ways, methods, sample and processed statistical data of the research in detail. Gole of the research was to examine preschool teacher's opinions, their awareness of thein being a role model for speech and the methods and actions they apply in order to encourage child's creativity. Further, they were asked to acess their personal recognition of the importance in being a role model, occasions they provide for children, methods they use in working with children as well as the way they implement all of the above. According to research results, 97,2% of preschool teachers consider themselves as a speech role model. Most frequent methods and mostly used activities are nursery rhymes, fingerplays and counting rhymes. Picture story book is the most frequently used as educating material. Results given are demonstrating how the importance of encouraging language creativity does not depend on years of employment, level of their education or the age group in which they are working. |