Abstract | Razred je zajednica učenika koje poučava učitelj te su redoviti razredi oni za koje se najčešće priprema buduće učitelje. Redoviti razredni odjel je onaj koji se sastoji od učenika istog razreda. Međutim, redoviti razredni odjeli nisu jedina vrsta razrednog odjela s kojim se učitelji mogu susresti. Zbog sve većeg smanjenja broja djece, stvaraju se kombinirani razredni odjeli (Varga i Sabljak, 2020.). U ruralnim područjima, odnosno u manjim područnim školama Republike Hrvatske se zbog malobrojnosti djece dva ili više razreda ponekad spajaju u jedan odjel. Dakle, kombinirani razredni odjel je onaj koji se sastoji od dvaju ili više razreda koje vodi jedan učitelj (Kadum i sur., 2020.) Zbog svojih posebnosti, kombinirani razredi zahtijevaju više truda i različit način poučavanja, ali nažalost većina učitelja za to nikad nije bila adekvatno educirana (Lučić i Matijević, 2004.). Primarni cilj ovog rada bio je istražiti kakva su mišljenja učitelja razredne nastave o kombiniranim razredima u osnovnim školama Koprivničko-Križevačke županije.
Za prikupljanje podataka koristio se anketni upitnik. Riješila su ga 52 sudionika, od kojih su svi bili ženske osobe, odnosno učiteljice razredne nastave. Deskriptivnom analizom dobivenih podataka došlo se do rezultata koji pokazuju da je 88% sudionika imalo iskustva rada u kombiniranim razredima. Pritom, većina sudionika je smatrala da kombinirani razredi nisu bolji od redovitih te da imaju više nedostataka od redovitih razreda. Zanemarivši neutralne sudionike, može se reći da 93% sudionika ne preferira rad u kombiniranim razredima naspram redovitih razreda upravo zbog nekolicine nedostataka. Čak 71% sudionika je odgovorilo da ne želi raditi u kombiniranom razredu. Ono što je zabrinjavajuće je to da je velik broj sudionika smatralo kombinirane razrede manje učinkovitijima.
Dakle, mišljenja sudionika o kombiniranim razredima su bila većim dijelom negativna. Kako se broj kombiniranih odjela povećava, važno je usmjeriti pozornost na pronalaženje solucija za probleme takvih odjela. |
Abstract (english) | A class is a group of students taught by a teacher, and regular classes are the ones for which future teachers are most often prepared. A regular class is one that consists of students of the same class. However, regular classes are not the only type of a class that teachers may encounter. Due to the ever-increasing decrease in the number of children, combined classes are being formed (Varga & Sabljak, 2020). In rural areas, that is, in smaller regional schools of the Republic of Croatia, due to a small number of children, two or more classes are sometimes combined into one. So, a combined class is one that consists of two or more classes led by one teacher (Kadum, Šuvar, & Tomić, 2020). Due to their peculiarities, combined classes require more effort and a different way of teaching, but unfortunately most teachers were never adequately educated for that (Lučić & Matijević, 2004.). The primary goal of this paper was to find what the opinions of classroom teachers about combined classes in primary schools in Koprivnica-Križevci County are.
To collect the data, a questionnaire was used. It was answered by 52 participants, all of whom were female, that is, classroom teachers. Descriptive analysis of the obtained data led to results showing that 88% of the participants had experience working in combined classes. At the same time, most participants believed that combined classes are not better than regular classes, and that they have more disadvantages than regular classes. By not taking the neutral participants into account, it can be said that 93% of the participants do not prefer working in combined classes over regular classes because of several disadvantages. As many as 71% of the participants answered that they did not want to work in a combined class. What is worrying is that many participants found combined classes to be less effective.
Thus, the participants' opinions about combined classes were mostly negative. As the number of combined departments increases, it is important to focus attention on finding solutions to the problems of such departments. |