Abstract | Predmet ovog rada je kroz oči filozofije doživjeti odgoj, njegovu dubinu i širinu koje definiraju put kojim će dijete kročiti kada stasa u odraslu osobu. Paralela između prošlosti i sadašnjosti provučena kroz niti filozofijskog razmatranja dopušta nam da uvidimo odgoj na drugi način.
Prikazan je kratak pregled filozofskih misli o odgoju kroz djela najpoznatijih imena u hrvatskoj povijesti. Počevši od Marka Marulića, preko Nikole Gučetića do nezaobilaznog utemeljitelja filozofije odgoja kod nas Pavla Vuk-Pavlovića. Njegovi stavovi i danas u potpunosti odgovaraju poimanju suvremene filozofije odgoja pa se stručnjaci iz područja odgoja i obrazovanja u svojim tekstovima u velikoj mjeri pozivaju na misli i djela VukPavlovića.
Osvrtom na filozofiju odgoja u Hrvatskoj kroz povijest te suvremeni i tzv. moderni odgoj, ukratko se prikazuje promjena ciljeva odgoja, od tradicionalnog odgoja kao očuvanja vrijednosti do progresivnog odgoja kada puno različitih faktora utječe na odgoj te nužne potrebe odgoja za promjenom i razvijanjem kritičkog mišljenja. Ukazuje se na manipulaciju i na upotrebu manipulacije putem odgoja, medija, društvenih mreža, politike i sl.
Čovjek kao praktičko i stvaralačko biće smisao svoga postojanja nalazi u slobodi. Dakle, do čovjekove je emancipacije moguće doći jedino slobodnim stvaralaštvom, pa stoga i odgoj, da bi bio istinski emancipacijski odgoj mora biti utemeljen na slobodnom stvaralaštvu. Jednako tako, važno je paralelno razvijati sposobnost mišljenja kod djece kako bi u budućnosti mogli primijeniti kritičko mišljenje. Prvi korak ka tome je odgovorno roditeljstvo, odgoj koji poštuje slobode drugih, njeguje različitosti, empatiju, moral i etičnost, ukazuje na stvarne vrijednosti. Drugi korak je institucionalni odgoj koji bi trebao što više njegovati individualni pristup djetetu, prepoznati njegove stvaralačke snage te izbjegavati manipulaciju putem odgoja i u svim drugim segmentima života. |
Abstract (english) | The subject of this work is to experience education, its depth, and breadth, which define the path a child will follow when he becomes an adult through the eyes of philosophy. The parallel between the past and the present drawn through threads of philosophical consideration, allows us to see education differently.
A brief overview of philosophical thoughts on education is presented through the works of the most famous names in Croatian history. Starting with Marko Marulić, through Nikola Gučetić, and to the inevitable founder of our philosophy of education, Pavel Vuk- Pavlović. Even today, his views fully correspond to the understanding of contemporary philosophy of education, so experts in the field of education refer to Vuk-Pavlović's thoughts and work in their texts. Looking back at the philosophy of education in Croatia through history and the contemporary and so-called modern education, the change in the goals of education is briefly presented, from traditional education as preservation of values to progressive education when many different factors influence education and the necessary needs of education to change and develop critical thinking. It refers to the manipulation and the use of manipulation through education, media, social networks, politics, etc.
As a practical and creative being, a person finds the meaning of his existence in freedom. Therefore, human emancipation can only be achieved through free creativity, and therefore education, to be truly emancipatory, must be based on free creativity. Equally, it is essential to simultaneously develop thinking ability in children to apply critical thinking in the future. The first step towards this is responsible parenting, and education that respects the freedom of others, nurtures diversity, empathy, morality, ethics, and points to real values. The second step is institutional education, which should foster an individual approach to the child as much as possible, recognize his creative strengths, and avoid manipulation through education and all other life segments. |