Title Character traits and language proficiency in EFL
Author Anna Schiavon
Mentor Kristina Cergol (mentor)
Committee member Alenka Mikulec (predsjednik povjerenstva)
Committee member Silvija Hanžić Deda (član povjerenstva)
Committee member Kristina Cergol (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education Zagreb
Defense date and country 2023-04-17, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Philology Anglistics
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Interdisciplinary Humanistic Studies Teaching Methods in the Humanistic Sciences
Abstract This research paper investigates the language effect on EFL students’ character traits and emotions with an emphasis on different language proficiency levels. Among many bilinguals and multilinguals, it is common to experience an effect called “cultural frame switching”; a phenomenon where bilingual or multilingual individuals feel different when switching languages.
The aim of this research was to investigate if Croatian speakers of English report having different character traits depending on their language use.
94 students participated in the study of which 50 students were future English teachers and 44 were future preschool teachers. The participants were given a language proficiency test which divided them into different proficiency levels. They also completed two Big Five Inventory (BFI) questionnaires. One BFI questionnaire required them to self-report in their character traits when they use English and the other one when they use Croatian. The two BFI questionnaires were used in order to investigate if they reported different personality traits depending on the language they use at a given moment.
The results show that using English did cause an effect on students’ character traits and emotions. However, the psychological changes occurred for different reasons. When comparing the results of the Croatian and English parts of the BFI questionnaire, future English teachers scored higher on Extraversion, Agreeableness, and Conscientiousness in English than in Croatian, and scored higher on Neuroticism in Croatian than in English. On the other hand, future preschool teachers scored lower on Extraversion, Conscientiousness, and Openness in English than in Croatian.
An Independent samples T-test was used to compare the English parts of the BFI questionnaire between the two participant groups. Future English teachers scored higher on Extraversion and Openness than future preschool teachers whereas future preschool teachers scored higher on Neuroticism than future English teachers. The scores on Agreeableness and Conscientiousness showed no significant differences.
Since the research was conducted on a small group of students from one faculty, the results should not be used for generalisation for all EFL students in Croatia. However, they could be used as an inspiration for further research on the same topic.
Abstract (croatian) Ovaj istraživački rad istražuje utjecaj jezika na karakterne osobine i emocije studenata engleskog jezika kao stranog jezika s naglaskom na različite razine znanja jezika. Među mnogim dvojezičnim i višejezičnim osobama moguće je uočiti pojavu pod nazivom cultural frame switching; fenomen u kojem se dvojezične ili višejezične osobe osjećaju drugačije pri mijenjaju jezika kojim komuniciraju.
Cilj ovog istraživanja bio je ispitati imaju li hrvatski govornici engleskog jezika različite karakterne osobine ovisno o upotrebi jezika.
U istraživanju je sudjelovalo 94 studenta od kojih je 50 studenata učiteljskog studija s engleskim jezikom i 44 studenta studija ranog i predškolskog odgoja. Sudionici su riješili test znanja jezika koji ih je podijelio u različite razine znanja. Također su ispunili dva upitnika Velikih pet dimenzija ličnosti (Big Five Inventory - BFI). U jednom upitniku ih je zamoljeno da ocijene svoje karakterne osobine kada koriste engleski, a u drugom kada koriste hrvatski. Dva upitnika korištena su kako bi se istražilo jesu li prijavili različite osobine ličnosti ovisno o jeziku koji koriste u određenom trenutku.
Rezultati prikazuju da je korištenje engleskog jezika utjecalo na karakterne osobine i emocije studenata. Međutim, psihičke promjene dogodile su se iz različitih razloga. Uspoređujući rezultate hrvatskog i engleskog dijela BFI upitnika, kod studenata učiteljskog studija s engleskim jezikom na ljestvici rezultata za ekstrovertiranost, ugodnost i savjesnost uočavaju se veće vrijednosti u engleskom nego u hrvatskom jeziku, te na ljestvici rezultata za neurotičnost veće vrijednosti u hrvatskom nego u engleskom jeziku. S druge strane, kod studenata studija ranog i predškolskog odgoja na ljestvici ekstrovertiranosti, savjesnosti i otvorenosti uočavaju se niže vrijednosti u engleskom nego u hrvatskom.
T-test neovisnih uzoraka korišten je za usporedbu engleskih dijelova BFI upitnika između dviju skupina sudionika. Studenti učiteljskog studija s engleskim jezikom prikazuju više rezultate u ekstrovertiranosti i otvorenosti od studenata studija ranog i predškolskog odgoja, dok studenti studija ranog i predškolskog prikazuju više rezultate u neurotičnosti od studenata učiteljskog studija s engleskim jezikom. Rezultati u ugodnosti i savjesnosti nemaju značajne razlike.
Budući da je istraživanje provedeno na maloj skupini studenata s jednog fakulteta, rezultati ne bi trebali poslužiti kao generalizacija za sve studente engleskog jezika kao stranog jezika u Hrvatskoj. Međutim, mogli bi poslužiti kao inspiracija za daljnja istraživanja na istu temu.
Keywords
EFL
language proficiency
character traits
emotions
biculturalism
Keywords (croatian)
engleski kao strani jezik
znanje jezika
karakterne osobine
emocije
bikulturalnost
Language english
URN:NBN urn:nbn:hr:147:606039
Study programme Title: Integrated Undergraduate and Graduate University Programme of Study of Primary Teacher Education and Integrated Undergraduate and Graduate University Programme of Study for Primary Teacher Education with English and German Language Study programme type: university Study level: integrated undergraduate and graduate Academic / professional title: magistar/magistra primarnog obrazovanja (magistar/magistra primarnog obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2023-07-17 06:33:10