Abstract | Tema ovog rada jest vrednovanje učeničkih postignuća u nastavi Prirode i društva. U prvom dijelu rada objašnjavaju se pojmovi koji su važni za razumijevanje procesa vrednovanja, navode se vrste, oblici i pristupi vrednovanju te primjeri postupaka i tehnika vrednovanja koje je poželjno koristiti u nastavi Prirode i društva. Također, iznose se rezultati dosadašnjih istraživanja koja su se bavila temom vrednovanja, s posebnim naglaskom na studije koje su detaljnije analizirale proces vrednovanja u nastavi Prirode i društva i drugim srodnim nastavnim predmetima te kompetencije učitelja potrebne za provedbu toga složenoga procesa.
U drugom dijelu rada izloženi su i analizirani rezultati istraživanja na temu vrednovanje u nastavi Prirode i društva koje je provedeno u svibnju i lipnju 2022. godine među učiteljima razredne nastave u Republici Hrvatskoj. Cilj istraživanja bio je ispitati samoprocjenu kompetencija (znanja, sposobnosti i mišljenja) učitelja za provođenje vrednovanja u nastavi Prirode i društva. Za potrebe istraživanja konstruiran je anketni upitnik koji se sastojao od 5 dijelova. Najprije su prikupljeni sociodemografski podaci o učiteljima, a zatim je ispitano kako učitelji samoprocjenjuju svoje poznavanje načina, postupaka i tehnika vrednovanja, koliko ih često koriste, kakvo je znanje i mišljenje učitelja o vrednovanju u nastavi Prirode i društva te kakvim učitelji procjenjuju svoje sposobnosti za vrednovanje. U istraživanju su sudjelovala sveukupno 102 učitelja razredne nastave. Na temelju dobivenih rezultata može se zaključiti da učitelji samoprocjenjuju da poznaju različite načine, postupke i tehnike vrednovanja, ali su neki postupci, načini i tehnike zastupljeniji u nastavi nego drugi. Naprimjer, učitelji su naveli da najčešće koriste usmenu povratnu informaciju, formativno vrednovanje i vrednovanje naučenoga, a najrjeđe koriste hibridno vrednovanje, učenički portfolio i anegdotske zabilješke. Znanje o vrednovanju pokazalo se na granici dobrog i vrlo dobrog. Također, rezultati su pokazali da učitelji imaju uglavnom pozitivno mišljenje o vrednovanju, a svoje kompetencije za vrednovanje procjenjuju uglavnom razvijenima. Na temelju dobivenih rezultata može se zaključiti da učitelji imaju poprilično dobro znanje i mišljenje o vrednovanju, ali postoji potreba za dodatnim edukacijama učitelja o procesu vrednovanja u nastavi Prirode i društva, kako bi bili sigurniji u svoje znanje te sa što manje izazova i nesigurnosti pristupili procesu vrednovanja. |
Abstract (english) | This paper is about the assessment of student achievements in the teaching of Science and Social studies classes. In the first part, there is an explanation of terms that are important for understanding the assessment process, a list of assessment types, forms, and approaches, as well as examples of assessment methods, procedures, and techniques that should be used in the teaching of a Science and Social studies classes. Also, the results of previous research on the topic of assessment are presented, with an emphasis on studies that analyzed in more detail the assessment process in the teaching of Science and Social studies classes and other related subjects, as well as the competencies of teachers needed to implement this complex process.
The second part is a presentation and analysis of the research results on the topic "Assessment in the Teaching of Science and Social Studies classes." The research was conducted in May and June 2022 among teachers in the Republic of Croatia. The research aimed to examine the knowledge, opinion, and teachers' skills for conducting an assessment on the teaching of Science and Social studies classes. Because of the research, a questionnaire consisting of 5 parts was constructed. A questionnaire examined teachers' socio-demographic data, teachers' assessment methods, procedures, and techniques, their knowledge and opinion about assessment in the teaching of Science and Social studies classes, and their self-assessment. In the research have participated 102 classroom teachers. Based on the obtained results, it can be concluded that teachers know different assessment methods, procedures, and techniques, but some of them are used more often than others. For instance, the teachers indicated that they most often use oral feedback, formative assessment, and assessment of learning, and rarely use hybrid evaluation, student portfolio, and anecdotal records. Teachers' knowledge about assessment was found to be on the border between good and very good. Also, the results showed that teachers have a positive opinion about assessment and they consider their assessment competencies mostly developed. There is a need for additional education for teachers so they could be more confident in their knowledge and approach the assessment in Science and Social studies classes with no challenges and uncertainties. |