Abstract | Razvoj suradnje i partnerstva započinje u ustanovama ranog i predškolskog odgoja između odgojitelja, djece, roditelja djece i stručnog tima. Važnu ulogu u razvoju i održavanju partnerskog odnosa dijele svi sudionici u odgojno-obrazovnom procesu jednakim zalaganjem i preuzimanjem odgovornosti. Roditeljstvo je najzahtjevniji obiteljski „posao“ naročito u trenutcima kada se obitelji moraju suočiti i znati nositi sa situacijama dječjih potreba, koje su dugoročno i zahtjevne i stresne. Prednosti stvaranja inkluzivnih grupa pokazale su se neminovnima za djecu sa i bez teškoća u razvoju, njihovih obitelji, odgojitelje i zajednicu jer utječu „na suživot djece koja dolaze iz različitih, kulturnih, socijalnih i religijskih obiteljskih okruženja“ (Višnjić Jevtić, 2015: str. 14) te općenito na čitav živući sustav. Inkluzivne grupe omogućuju djeci posebnih potreba razvijati određene odnose sa djecom urednog razvoja putem promatranja, oponašanja, kontaktom, kroz komunikaciju čime se razvija i primjereno - razvojno ponašanje (Daniels i Stafford, 2003: str. 9). Roditeljima djece posebnih potreba, uključivanjem njihovog djeteta u inkluzivnu grupu, pruža im još veću podršku, smanjuje brigu, povećava osjećaj pripadnosti i zajedništva, olakšava u organiziranju potraživanja pomoći od lokalnih vlasti. Definiranje ciljeva inkluzivnih grupa odnosi se na postignuća u radu. Principi rada u inkluzivnim grupama vrijede jednako za svu djecu u grupi što znači uvažavanje djece različitih sposobnosti, interesa i mogućnosti, a stavlja se usmjerenost na njihove jake strane. Odgojitelji u radu s djecom s posebnim potrebama stvaraju uvjete za inkluziju, više surađuju sa roditeljima djece s teškoćama u razvoju, opažaju stilove učenja takve djece, stječu kompetencije kroz inkluzivno obrazovanje za stvaranje pozitivnih odnosa u grupi i kvalitetnije razumijevanje potreba takve djece. Inkluzivno obrazovanje stavlja naglasak na cjelokupno okruženje (Višnjić Jevtić, 2015: str. 14). Cjeloživotno učenje ima pedagoški značaj koji obuhvaća pripremu djece za postizanje životnih ciljeva, provedbu reforme kurikuluma, stručno usavršavanje odgojitelja. Cjeloživotno učenje događa se kroz sva životna razdoblja, u svim situacijama i obrazovnim aktivnostima, bez obzira da li se radi o institucijskom obrazovanju ili ne (Babić, 2009: str. 18; Jurčević Lozančić, Šagud i Kostadinović, 2011: str. 143). |
Abstract (english) | The development of cooperation and partnership begins in early childhood education institutions between educators, children, parents of children and the professional team. An important role in the development and maintenance of partnership is shared by all participants in the educational process through equal commitment and taking responsibility. Parenting is the most demanding family "job" especially in moments when families have to face and know how to cope with situations of children's needs, which are long-term both demanding and stressful. The benefits of creating inclusive groups have proven to be inevitable for children with and without developmental disabilities, their families, educators and the community because it affects "the coexistence of children coming from different, cultural, social and religious family environments" (Višnjić Jevtić, 2015: p 14) and the entire living system in general. Inclusive groups enable children of special needs to develop certain relationships with children of orderly development by observing, imitating, contacting, through communication and to develop appropriate - developmental behavior (Daniels and Stafford, 2003: p 9). Parents of children of special needs, by including their child in an inclusive group, provides them with even greater support, reduces care, increasesyour sense of belonging and community, facilitates in organizing requests for assistance from local authorities. Defining the objectives of inclusive groups refers to achievements in work. The principles of working in inclusive groups apply equally to all children in the group, which means respecting children of different abilities, interests and opportunities, and focusing on their strengths. Educators in working with children with special needs create conditions for inclusion, cooperate more with parents of children with developmental disabilities, perceive learning styles of such children, flowcompetences through inclusive education to create positive relationships in a group and better understanding of the needs of such children. Inclusive education puts emphasis on the overall environment (Višnjić Jevtić, 2015: p 14). Lifelong learning has a pedagogical significance that includes preparing children for achieving life goals, implementing curriculum reform, professional training of educators. Lifelong learning occurs throughout life periods, in all situations and educational
activities, regardless of whether it is institutional education or not (Babić, 2009: p 18 ; Jurčević Lozančić, Šagud and Kostadinović, 2011: p 143). |