Abstract | U današnjem digitalnom dobu uporaba digitalnih medija postaje sve učestalija u ustanovama za rani i predškolski odgoj i obrazovanje. Digitalna tehnologija ima značajnu ulogu u obogaćivanju odgojno-obrazovnog procesa. Pojam digitalni mediji obuhvaća sve medije koji svoj sadržaj nude putem interneta i društvenih mreža, poput videozapisa, fotografija, teksta, animacija, grafika i slično (Baran, Davis, 2011). Digitalizacijom sadržaja stvaraju se mogućosti lakšeg razumijevanja apstraktnih pojmova poput matematike i znanosti, a to su upravo interaktivne igre i aktivnosti pomoću digitalnih uređaja koji potiču kognitivni razvoj djece. Iako su takve aplikacije i igre odlične za zabavu, matematiku i razvoj logičkog zaključivanja, digitalnu tehnologiju treba koristiti planski i oprezno pogotovo u odgoju i obrazovanju djece već od njihovog rođenja. Koristeći razne digitalne uređaje i alate poput virtualnih crtaćih ploča ili programa možemo potaknuti dječju kreativnost, kognitivne vještine i maštovitost. Tijekom implementiranja digitalne tehnologije u odgojno obrazovni rad važno je promišljati o primjerenosti obzirom na dob djeteta, individualnim specifičnostima i potrebama djece. Osiguravanjem ovog načina pridonosi se zdravom razvoju dječjeg mozga i ukupnom razvoju djeteta, što je upravo cilj uporabe digitalnih medija. Primjena digitalne tehnologije u obrazovne svrhe može donijeti velike koristi u ustanovama za rani i predškolski odgoj i obrazovanje, naravno, uz profesionalnu podršku obrazovnih djelatnika. Važno je napomenuti i da je digitalna tehnologija samo jedan od alata koji bi se trebao koristiti u obrazovanju čime bi se utjecalo na jedan od segmenta razvoja djeteta. Uvođenje digitalne tehnologije kao sastavnog elementa suvremenog djetinjstva odgovornost je prije svega roditelja te odgojitelja. Obiteljsko okružje postavlja temelj za razvoj digitalne kompetencije kod djeteta, a započinje reguliranjem vremena provedenog ispreda ekrana čime se izbjegavaju negativne pojave koje se mogu pojaviti poput nesanice, nemira i nedostatka koncentracije pasivnosti i izostanka fizičke aktivnosti. Navedeno ukazuje na potrebu ostvarivanja ravnoteže između uporabe digitalnih medija u odgoju i obrazovanju djece rane i predškolske dobi s ciljem da pomogne u razvoju njihovih kognitivnih vještina, te poboljša i unaprijedi društvene interakcije. |
Abstract (english) | In today's digital age, the use of digital media is becoming increasingly common in early childhood education institutions. Digital technology is playing a significant role in enriching the educational process. The concept of digital media includes all forms of media that deliver their content through the internet and social media platforms, such as videos, photos, texts, animations, graphics, and more (Baran, Davis, 2011). Digitizing content creates opportunities for easier understanding of abstract concepts such as mathematics and science, which are precisely supported by interactive games and activities using digital devices that stimulate children's cognitive development. While such applications and games are excellent for entertainment, mathematics, and logical reasoning development, digital technology should be used with intent and cautiously, especially in the education and upbringing of children from their early years. By using various digital devices and tools like virtual drawing boards or programs, we can encourage children's creativity, cognitive skills, and imagination. During the implementation of digital technology in educational work, it is important to consider age appropriateness, individual specificities, and children's needs. Providing this approach contributes to the healthy development of child's brain and overall child development, which is precisely the goal of using digital media. The use of digital technology for educational purposes can bring great benefits to early childhood education institutions, of course, with the professional support of educators. It is important to note that digital technology is just one of the tools that should be used in education, influencing one of the aspects of child development. The integration of digital technology as an integral element of modern childhood is primarily the responsibility of parents and educators. The family environment sets the foundation for the development of digital competence in children, starting with regulating screen time to avoid negative effects such as insomnia, restlessness, lack of concentration, passivity, and lack of physical activity. This highlights the need to achieve a balance between the use of digital media in the education and upbringing of young children in order to help develop their cognitive skills and improve social interactions. |