Abstract | Cilj ovog istraživanja bio je utvrditi kvalitetu suradnje učitelja razredne nastave zaposlenih u redovitoj nastavi i njihovih kolega učitelja zaposlenih u produženom boravku, kao partnera u učiteljskom poslu. Pored navedenog, cilj je bio detektirati sve aspekte njihove suradnje te ispitati postoje li statistički značajne razlike u razini suradnje, zadovoljenju temeljnih psiholoških potreba, kao i razini poslovnog i životnog zadovoljstva ove dvije grupe učitelja. Nadalje, cilj je bio utvrditi prediktivnu vrijednost kvalitete učiteljske suradnje te razine zadovoljenja temeljnih psiholoških potreba na poslu u objašnjenju razine poslovnog i životnog
zadovoljstva, kao i medijacijsku ulogu temeljnih psiholoških potreba u odnosu između kvalitete suradnje i poslovnog te životnog zadovoljstva obje skupine učitelja.
Istraživanje je provedeno na uzorku učitelja razredne nastave osnovnih škola Grada Zagreba koje imaju organiziran program produženog boravka (N=319), od čega su 52% činili učitelji redovite nastave, a 48% učitelji u produženom boravku. Za prikupljanje podataka korištena su četiri instrumenta: Ljestvica kvalitete suradnje učitelja (Gerecht, Steinert, Klieme i Döbrich, 2007), Ljestvica zadovoljstva poslom (Hackman i Oldham, 1974), Ljestvica zadovoljstva životom (Diener, Emmons, Larsen i Griffin, 1985) i Skala zadovoljenja temeljnih psiholoških potreba povezanih s poslom (Van den Broeck, Vansteenkiste, De Witte, Soenens i Lens, 2010).
Rezultati su pokazali da su kvalitetom suradnje zadovoljniji učitelji u produženom boravku, dok su učestalošću suradnje zadovoljniji učitelji redovite nastave. Nadalje, rezultati ukazuju na to da između učitelja redovite nastave i učitelja u produženom boravku nema statistički značajne razlike u zadovoljenju temeljnih psiholoških potreba na poslu. Ovo istraživanje potvrdilo je da su svi oblici suradnje učitelja i zadovoljenje temeljnih psiholoških potreba na poslu značajni pozitivni prediktori zadovoljstva poslom i životom kod obje grupe učitelja. Dobiveni rezultati sugeriraju da su tri dimenzije učiteljske suradnje (kvaliteta nastavne
suradnje, komunikacija u kolektivu te školska suradnja), kao i zadovoljenje psihološke potrebe za autonomijom, statistički značajni prediktori zadovoljstva poslom kod učitelja zaposlenih u redovitoj nastavi, dok su dvije dimenzije učiteljske suradnje (kvaliteta komunikacije u kolektivu i kvaliteta školske suradnje), kao i zadovoljenje psiholoških potreba za povezanosti i za autonomijom, značajni prediktori zadovoljstva poslom učitelja u produženom boravku.
Nadalje, utvrđeno je da su zadovoljenje psihološke potrebe za kompetencijom i autonomijom statistički značajni prediktori zadovoljstva životom učitelja u redovitoj nastavi, dok se kvaliteta učiteljske suradnje nije pokazala značajnim prediktorom. Kod učitelja u produženom boravku, zadovoljenje svih triju temeljnih psiholoških potreba na poslu značajni je prediktor zadovoljstva životom.
Rezultati istraživanja ukazuju na to da je psihološka potreba za autonomijom statistički značajna posredujuća varijabla između kvalitete suradnje i poslovnog zadovoljstva kod učitelja redovite nastave, a psihološke potrebe za povezanosti i autonomijom potvrđene su kao statistički značajne posredujuće varijable između kvalitete suradnje i poslovnog zadovoljstva kod učitelja u produženom boravku. Nadalje, rezultati ovog istraživanja potvrdili su da su sve tri temeljne psihološke potrebe statistički značajne posredujuće varijable između kvalitete suradnje i životnog zadovoljstva kod obje grupe učitelja.
Rezultati ovog istraživanja mogu doprinijeti boljem razumijevanju povezanosti kvalitete suradnje i psiholoških potreba učitelja razredne nastave zaposlenih u redovitoj nastavi i produženom boravku s njihovim poslovnim i životnim zadovoljstvom. Mogu biti smjernica rukovoditeljima škola za učinkovitiju organizaciju odgojno-obrazovnog rada s ciljem ostvarivanja uvjeta za kvalitetnije suradnje među učiteljima i bolje zadovoljenje njihovih psiholoških potreba na poslu te onda posljedično doprinijeti postizanju veće razine poslovnog i životnog zadovoljstva učitelja. |
Abstract (english) | The primary aim of the research was to determine the quality of cooperation between primary school teachers in regular classes and their fellow teachers in extended day program, as partners in the teaching profession. The second goal was to identify all aspects of their cooperation and to examine whether there are statistically significant differences in the level of
cooperation, the fulfilment of basic psychological needs, as well as the level of job and life satisfaction of these two groups of teachers. The final objective was to determine the predictive value of the quality of teacher cooperation and the level of satisfaction of basic psychological needs at work in explaining the level of job and life satisfaction, as well as the mediating role of basic psychological needs in the relationship between the quality of cooperation and the job and life satisfaction of both groups of teachers.
The research was conducted on a sample of primary schools teachers in the City of Zagreb schools that have an organized extended day program. 319 teachers participated in the research, of which 52% were teachers in regular classes and 48% teachers in extended day program. Data was collected by using: 1) Scale of the quality of teacher cooperation (ger. Skalen
zur Schulqualität) (Gerecht, Steinert, Klieme, & Döbrich, 2007), 2) Job Diagnostic Survey (Hackman & Oldham, 1974), 3) Satisfaction with Life Scale (Diener, Emmons, Larsen, & Griffin, 1985) and 4) Work Related Basic Need Satisfaction Scale (Van den Broeck et al., 2010).
The results showed that teachers in extended day program are more satisfied with the quality of cooperation, while teachers in regular classes are more satisfied with the frequency of cooperation. Furthermore, the results indicate that there is no statistically significant difference in the satisfaction of basic psychological needs at work between teachers in regular classes and teachers in extended program. The research confirmed that all forms of teacher cooperation and satisfaction of basic psychological needs at work are significant positive predictors of job and life satisfaction in both groups of teachers. The obtained results suggest that three dimensions of teacher cooperation (quality of teaching cooperation, communication
in the school collective and school cooperation), as well as fulfilment of the psychological need for autonomy are statistically significant predictors of job satisfaction among teachers in regular classes, while two dimensions of teacher cooperation (quality of the communication in the school collective and the quality of school cooperation), as well as the satisfaction of psychological needs for relatedness and autonomy are significant predictors of teacher job satisfaction in extended day program. Furthermore, it was determined that satisfaction of the psychological need for competence and psychological need for autonomy are statistically significant predictors of life satisfaction of teachers in regular classes, while the quality of
teacher cooperation did not prove to be a significant predictor. For teachers in extended day program, the satisfaction of all three basic psychological needs at work is a significant predictor of life satisfaction. The results of the research indicate that the psychological need for autonomy is a statistically significant mediating variable between the quality of cooperation and job satisfaction among teachers in regular classes, and the psychological need for relatedness and the psychological need for autonomy were confirmed as statistically significant mediating variables between the quality of cooperation and job satisfaction among teachers in the extended day program. Furthermore, the results confirmed that all three basic psychological needs are statistically significant mediating variables between the quality of cooperation and life satisfaction in both groups of teachers. The results of the research can contribute to a better understanding of the connection of
the quality of cooperation and the psychological needs of classroom teachers in regular classes and teachers in extended day program with their work and life satisfaction. The results can serve as guidelines for school managers for a more effective organization of educational work with the aim of fostering conditions for better cooperation between teachers and better satisfaction of their psychological needs at work, and consequently they could contribute to a higher level of job and life satisfaction of teachers. |