Abstract | Rad omogućava razumijevanje vršnjačkog nasilja, njegovih oblika i uzroka. U radu su opisane karakteristike i znakovi koji mogu upućivati da je neko dijete nasilnik ili žrtva te je naglašena uloga promatrača u krugu nasilja. Prikazana se transverzalna i longitudinalna istraživanja koja ukazuju na učestalost vršnjačkog nasilja te njegove posljedice. Posebna pozornost usmjerena je na razumijevanju sve prisutnijeg elektroničkog vršnjačkog nasilja. Naglasak je stavljen na važnost prevencije i načina borbe protiv vršnjačkog nasilja cijele društvene zajednice, prvenstveno škola, učitelja, stručnih suradnika i roditelja. Osnaživanje roditeljstva i obitelji kao temeljne društvene zajednice te škole, kao odgojno-obrazovne ustanove, koje trebaju predstavljati humanu i sigurnu sredinu u kojoj vlada međusobna podrška, povjerenje, empatija, tolerancija, topli ljudski odnosi, pravednost i jednakost svih njenih članova uz očuvanje njihova integriteta i dostojanstva. U njima djeca mogu u potpunosti razvijati svoje potencijale, emocionalne i socijalne vještine, učiti asertivnom ponašanju, načinima nenasilnog rješavanja sukoba. |
Abstract (english) | Work enables understanding of peer violence, its forms and causes. The paper describes the characteristics and signs that may indicate that a child is a bully or a victim and that the role of the observer in the circle of violence. Transversal and longitudinal studies show the frequency of peer violence and its consequences. Special attention is focused on understanding the increasingly present electronic peer violence. Emphasis has been put on the importance of prevention and the way of fighting the peer violence of the whole community, primarily of schools, teachers, associates and parents. Empowerment of parenting and family as a fundamental social community of this school, as educational institutions, which should represent a humane and secure environment in which mutual support, trust, empathy, tolerance, warm human relationships, justice and equality of all its members are maintained, with the preservation of their integrity And dignity. In them, children can fully develop their potentials, emotional and social skills, learn about assertive behavior, and ways of nonviolent conflict resolution. |