Abstract | Daroviti pojedinci su osobe s određenim sklopom osobina, visokih općih ili specifičnih sposobnosti koje im omogućuju postizanje velikih postignuća u jednom ili više područja. Njihove početne sposobnosti i visok potencijal ne jamče im uspjeh u životu, no razvojem vlastitih sposobnosti, ustrajnim vježbanjem i podrškom poticajne okoline svoj početni potencijal mogu razviti u talent. Zato roditelji, odgojitelji i učitelji imaju bitnu ulogu u njihovom cjelovitom razvoju. Učiteljev je zadatak uočiti učenikovu darovitost, pokrenuti proces njihove identifikacije te na temelju dobivenih rezultata osmisliti primjerenu odgojnoobrazovnu podršku.
Dobar primjer odgovarajuće odgojno-obrazovne podrške darovitim učenicima dale su učiteljice dviju osnovnih škola na području Grada Zagreba. Učiteljice su darovite učenike uključile u izvannastavne aktivnosti, pripremale ih za natjecanja, provodile izvanučioničku nastavu u suradnji s fakultetima, pružale socioemocionalnu podršku učenicima i redovito pratile njihov napredak. U redovitoj nastavi primjenjivale su individualizirani pristup rada koristeći se dodatnim zadacima, potom su omogućile učenicima da održavaju dijelove nastavnog sata (u predmetima iz svojeg područja darovitosti) te donosile učenicima različite igre za razvoj kreativnog mišljenja. U neposrednom radu učiteljice su prakticirale suvremene oblike nastave. Projektnu nastavu ostvarile su kroz projektni dan na temu STEM područja, istraživačku nastavu koristile su za stvaranje ideje s kojom će se predstaviti na natjecanju, a problemsku nastavu za rješavanje problemskih situacija u slobodnom vremenu. Svojim primjerom pokazale su kako se voljom, trudom i otvorenošću mogu osmisliti kvalitetni oblici odgojno-obrazovne podrške. |
Abstract (english) | Gifted individuals are people with a specific set of characteristics, high general or specific abilities that enable them to achieve significant accomplishments in one or more areas. Their initial abilities and high potential do not guarantee success in life, but by developing their own skills, persistent practice, and the support of an encouraging environment, they can develop their initial potential into talent. Therefore, parents, caregivers, and teachers play a crucial role in their overall development. The teacher's task is to recognize the student's giftedness, initiate the process of their identification, and based on the obtained results, design appropriate educational support.
A good example of appropriate educational support for gifted students was provided by teachers from two elementary schools in the Zagreb area. The teachers included gifted students in extracurricular activities, prepared them for competitions, conducted extracurricular lessons in collaboration with faculties, provided socioemotional support to students, and regularly monitored their progress. In everyday classes, they applied an individualized approach to work, using additional tasks. They allowed students to give parts of the lesson in class (in subjects related to their area of giftedness) and provided students with various games to develop creative thinking. In their direct work, the teachers practiced modern teaching methods. They implemented project-based learning through a STEM-themed project day, used inquiry-based learning to generate ideas to be presented in the competition, and utilized problem-based learning to solve challenging situations in their free time. Through their example, they demonstrated how high-quality forms of educational support can be developed through determination, effort, and openness. |