Abstract | Ovaj rad objašnjava teorijsko određenje pojma dizajn s posebnim naglaskom na tekstilnom dizajnu, njegovu povijesnom razvoju te primjeni u nastavi. Pojam dizajn, za koji se često upotrebljava riječ oblikovanje, potječe od engleske riječi design, a obuhvaća osmišljavanje i stvaranje ekonomski isplativih, ne nužno estetski lijepih uporabnih predmeta. Kao fenomen prvotno se pojavljuje krajem 18. stoljeća zbog zadovoljenja društvenih potreba, a njegov razvoj kulminira u 20. stoljeću. Razlikuju se grafički i industrijski, tj. produkt dizajn. Glavni je cilj proizvoda grafičkog dizajna kao što su plakati, čestitke, stripovi itd. uspostaviti vizualnu komunikaciju koja je posebno primjenjiva u marketinške svrhe, najviše u oglašavanju. Dizajneri koji djeluju u području industrijskog dizajna nastoje dijelove koji zasebno nemaju funkciju spojiti u cjelinu tvoreći svrsishodan predmet kao što je namještaj ili automobil. Dizajn tekstila ili tekstilni dizajn kao dio industrijskoga dizajna podrazumijeva oblikovanje materijala od tekstila s ciljem izrade odjeće i predmeta. Riječ tekstil dolazi od latinske riječi textere, što znači tkati pa je ta riječ prvotno obuhvaćala isključivo tkane proizvode koji su se upotrebljavali još u pretpovijesno doba, a danas se taj pojam odnosi na sve proizvode od vlakana nastale tkanjem, predenjem, iglanjem, pustenjem, čipkanjem i drugim suvremenim tehnologijama. Tekstil je prožet raznim uzorcima. Uzorak koji služi ukrašavanju tekstila osnovni je motiv u dizajnu čija je glavna značajka ponavljanje elemenata s ciljem prožimanja tekstila. Za izradu uzoraka, ali i bilo kakvih drugih tvorevina potrebno je poznavati likovni jezik koji čine likovni elementi kao temelj likovnog jezika i kompozicijska načela te likovne tehnike kojima se predočuju likovni elementi (Jakubin, 1999., str. 9 i 144). Na nastavnim satima koje sam održala u osnovnoj školi u Zagrebu primijenjeni su likovni elementi točka, crta, boja i ploha te kompozicijska načela kontrasta i ritma uz flomastere u boji te kolaž kao likovne tehnike. Učenici četvrtog razreda u sklopu nastavne teme Umjetnost i zajednica stvorili su takve radove. Na prvom satu učenici su flomasterom u boji istraživali uzorke na tkanini, a na drugom i trećem satu kolažnim papirom osmišljavali su uzorke. Na drugom satu mogli su iskoristiti geometrijske te već postojeće i uvriježene slobodne oblike, a na trećem satu uz geometrijski uzorak trebali su osmisliti vlastiti uzorak. Dizajn tekstila primjenjiv je u nastavi likovne kulture. U radu se istražuju Nastavni plan i program te aktualni Kurikulum koji obrađuju dizajn ne osvrćući se konkretno na tekstilni dizajn, no njihove teme i primjena različitih materijala i uzoraka mogu se primijeniti i u dizajnu tekstila. |
Abstract (english) | This paper explains the theoretical definition of the term design with special emphasis on textile design, its historical development and application in teaching. The term design, for which the word design is often used, comes from the English word design, which encompasses the conception and creation of economically profitable, not necessarily aesthetically beautiful, objects of use, which as a phenomenon initially appeared at the end of the 18th century to meet social needs, and its development culminated in the 20th century. . They differ graphically and industrially, i.e. product design. The main goal of graphic design products such as posters, greeting cards, comics, etc. is to establish visual communication that is particularly applicable for marketing purposes, mostly in advertising. Designers working in the field of industrial design try to combine parts that have no function separately into a whole, forming a purposeful object such as furniture and a car. Textile design or textile design as a part of industrial design implies shaping textile materials with the aim of making clothes and objects. The word textile comes from the Latin word textere, which means to weave, so this word originally included only woven products that were used even in prehistoric times, but today this term refers to all fiber products obtained by weaving, spinning, needlework, weaving, lacemaking and other modern technologies. The textile is imbued with various patterns. The pattern used to decorate textiles is a basic motif in design, the main feature of which is the repetition of elements with the aim of permeating the textile. In order to make samples, as well as any other creations, it is necessary to know the artistic language that makes up the artistic elements as the basis of the artistic language and the compositional principles and artistic techniques that represent the artistic elements (Jakubin, 1999, pp. 9 and 144). In the lessons, the art elements of point, line, color and surface were applied, as well as the compositional principles of contrast and rhythm, using colored felt-tip pens and collage as art techniques. During the lessons held at the Mladost Elementary School in Zagreb, the 4th grade students created such works as part of the teaching topic Art and Community. In the first lesson, the students used a colored felt-tip pen to explore patterns on fabric, and in the second and third lessons, they designed patterns with collage paper. In the second lesson, they could use geometric and already existing and established free forms, but in the third lesson, they had to come up with their own pattern in addition to the geometric pattern. Textile design is applicable to classes in Fine Arts classes. The work explores the Curriculum and the current Curriculum that deal with design without referring specifically totextile design, but their topics and the application of different materials and patterns can also be applied to textile design. |