Abstract | Cilj je ovoga rada isticanje razvojnih dobrobiti koje igra na otvorenome pruža djetetu rane i predškolske dobi te njihovo teorijsko približavanje i definiranje. Rad sadrži osam poglavlja, započinje definiranjem uloga dječje igre i njezine podjele prema socijalnoj i spoznajnoj složenosti, odnosno procesom njezina razvoja tijekom najranijih godina života te utjecajem stimulativnoga, poticajnog okružja na istu. Ono obuhvaća socijalno, ali i prostornomaterijalno okružje koje djetetu obogaćuje iskustvo igranja. Poticajni materijali od iznimne su važnosti te imaju veliku ulogu u njihovoj nadogradnji učenja i istraživanja svijeta oko sebe. Neoblikovani materijali koji se nalaze na otvorenome prostoru, širina vanjskog prostora i mogućnosti koje ona pruža, izravno utječu na sve segmente dječjega rasta i razvoja. Počevši od tjelesnih, socijalnih, emocionalnih dobrobiti pa sve do kognitivnih, navedene su sve prednosti otvorenoga prostora kao mjesta dječje igre. Nadalje, bitan su činitelj stimulativnoga, kvalitetnog okružja osobe koje dolaze u interakciju s djetetom. Tijekom tog procesa dijete promatranjem ponašanja i reakcija roditelja, odgajatelja, ali i vršnjaka, uči pravila prihvatljivog ponašanja, stječe socijalne kompetencije te znanja o socijalnim odnosima i načinima na koje društvo funkcionira u zajednici. Kako bi se sve razvojne dobrobiti ostvarile, odnosno kako bi se iskoristio ukupan potencijal kvalitetnoga procesa odgoja i obrazovanja, bitna je uloga odgojitelja. Odgojitelj kao važan model u djetetovu odrastanju mora preuzimati ulogu suigrača, usmjeravati ga i ne ograničavati. Usmjeravanjem djeteta na što češći boravak na otvorenome prostoru dječjega vrtića, stvara se određena rutina, planiraju se aktivnosti na otvorenom i omogućava boravak na svježem zraku u svim vremenskim prilikama. |
Abstract (english) | The aim of this work is to highlight the developmental benefits that outdoor play provides to children of early and preschool age and to theoretically approach and define them. The paper contains eight chapters, beginning with defining the roles of children's play and its division according to social and cognitive complexity, that is, the process of its development during the earliest years of life and the impact of a stimulating, stimulating environment on it. It encompasses the social, but also the spatial and material environment that enriches the child's playing experience. Incentive materials are extremely important and play a big role in their learning and exploration of the world around them. Unformed materials found in the open space, the width of the outdoor space and the opportunities it provides, directly affect all segments of children's growth and development. Starting with physical, social, emotional benefits and ending with cognitive benefits, all the advantages of open space as a place for children's play are listed. Furthermore, an important factor in a stimulating, high quality environment is the people who interact with the child. During this process, by observing the behaviour and reactions of parents, educators, and peers, the child learns the rules of acceptable behaviour, acquires social competences and knowledge about social relations and the ways in which society functions in the community. In order to realize all the developmental benefits, that is, in order to use the total potential of the quality process of upbringing and education, the role of educators is important. The educator, as an important model in the child's growth, must assume the role of a teammate, guide him and not limit him. By directing the child to stay in the open space of the kindergarten as often as possible, a certain routine is created, outdoor activities are planned and it is possible to stay in the fresh air in all weather conditions. |