Title Neka obilježja svjesnog roditeljstva kod očeva
Title (english) Some features of mindfull parenting in fathers
Author Ivana Radmanić
Mentor Ema Petričević (mentor)
Committee member Daria Rovan (predsjednik povjerenstva)
Committee member Martina Gajšek (član povjerenstva)
Committee member Ema Petričević (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education Zagreb
Defense date and country 2023-09-28, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy Early Childhood and Preschool Pedagogy
Abstract U kontekstu doživljaja roditeljstva u novije se vrijeme istražuje koncept svjesnosti u roditeljstvu. Ono podrazumijeva posvećeno i predano roditeljstvo u kojem su roditelji svjesni svojih i djetetovih osjećaja i ponašanja (Ljubetić i sur., 2018). Svjesno roditeljstvo predstavlja višedimenzionalni konstrukt koji prema različitim autorima uključuje različite aspekte, a prema novijim istraživanjima to su: pažljivo slušanje djeteta, suosjećanje za dijete, neosuđujuće prihvaćanje roditeljskog funkcioniranja, ne-reaktivnost u roditeljstvu, emocionalnu svjesnost djeteta i samog roditelja. U prijašnjim istraživanjima, zabilježene su više vrijednosti svjesnosti u roditeljstvu kod majki u odnosu na očeve. Budući da je istraživanja svjesnosti u roditeljstvu općenito malo, a posebice kada je riječ o očevima, u ovom radu nastojali smo ispitati razlikuju se očevi i majke u aspektima svjesnosti u roditeljstvu, ali i u osjećaju roditeljske kompetentnosti i zadovoljstvu (doživljaju roditeljstva) te također i kako su obrazovanje roditelja i broj djece povezani s različitim aspektima svjesnosti u roditeljstvu. Podatke smo prikupili on-line, putem društvenih mreža, koristeći upitnik svjesnog roditeljstva i skalu roditeljske kompetentnosti. Upitnik je bio dostupan od lipnja 2021. do rujna 2022. godine. Istraživanju je pristupilo 229 sudionika od kojih je 200 (87%) majki i 29 (13%) očeva. T-test pokazao je da se očevi ne razlikuju od majki u svim aspektima svjesnosti u roditeljstvu kao ni u osjećaju roditeljske kompetentnosti i zadovoljstvu roditeljsvom. Korelacijska analiza pokazala je da razina obrazovanja roditelja nije povezana sa aspektima svjesnosti u roditeljstvu kao ni sa osjećajem kompetentnosti i zadovoljstvom u roditeljstvu. Također, korealcijska analiza pokazala je i da roditelji s većim brojem djece manje usmjeravaju pažnju na dijete te imaju niže izraženu roditeljsku svjesnost. Rezultati su interpretirani u kontekstu ograničenja istraživanja.
Abstract (english) In the context of the experience of parenthood, the concept of mindful parenting has recently been explored. It implies dedicated and committed parenting in which parents are aware of their own and their child's feelings and behavior (Ljubetić et al., 2018). Mindful parenting is a multidimensional construct that, according to different authors, includes different aspects, and according to recent research, these are: listening to the child with full attention, compassion for the child, non judgmental acceptance of parental functioning, non-reactivity in parenting, emotional awareness of the child and emotional awareness of the parent himself. In previous research, higher levels of mindful parenting were shown in mothers compared to fathers. Since there is little research on mindful parenting in general, and especially when it comes to fathers, in this research we tried to examine whether fathers and mothers differ in aspects of mindful parenting, but also in the sense of parental competence and satisfaction (experience of parenthood), and also how are parents' education and the number of children associated with different aspects mindful parenting. We collected data through an online survey via social networks using the Mindfulness in Parenting Questionnaire and the Parenting Sense of Competence Scale. The questionnaire was available from June 2021 to September 2022. The sample consisted of 229 participants: 200 (87%) mothers and 29 (13%) fathers. The t-test showed that fathers do not differ from mothers in all aspects of mindful parenting, as well as in the feeling of parental competence and satisfaction with parenting. Correlation analysis showed that the parents' education level was not related to the aspects of mindful parenting, nor to the feeling of competence and satisfaction in parenting. The correlation analysis also showed that parents with a larger number of children focus less attention on the child and have lower values of emotional awareness of the self. The results are interpreted in the context of research limitations.
Keywords
roditelji
očevi
svjesnost u roditeljstvu
doživljaj roditeljstva
Keywords (english)
parents
fathers
midful parenting
the experience of parenthood
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:147:355215
Study programme Title: Graduate University Study of Early and Preschool Education Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (magistar/magistra ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2024-01-23 09:06:09