Abstract | Jezik je prema definiciji koja je sveopće prihvaćena, apstraktni sustav znakova kojim se ljudi služe radi sporazumijevanja, a time se želi reći da „je jezik uređen sustav, sastavljen od elemenata u međusobnoj vezi, koju određuju i čije odnose uređuju jezična pravila“ (Turza-Bogan i Cvikić, 2023:73). Govor se razvija od najranijih godina djetetova života, te upravo u tim početcima treba posebno poticati usvajanje govora i razvoj dječjeg jezika. To je složeni proces na koji utječu brojni čimbenici. Jedan od najvažnijih čimbenika svakako je djetetova okolina. Ukoliko dijete ima poticajnu okolinu, govor će se razvijati na pravilan način, te će sam proces biti brži. Stoga, veoma važnu ulogu imaju roditelji i odgojitelji, kao i svi članovi obitelji koji žive u kućanstvu sa djetetom. Neki od načina poticanja pravilnog i jasnog govora kod djece svakako su čitanje priča, pripovijedanje, pričanje priča uz određene aplikacije, ilustrirane slikovnice, ali i pravilan govorni model koji dijete ima upravo u odrasloj osobi – odgojitelji, roditelji. Osim što djeca razvijaju pravilan govor, kroz čitanje i pričanje priča obogaćuju svoj rječnik, ali i razvijaju maštu. S obzirom na važnost čitanja priča posebice u predškolskoj dobi, odgojitelji kao zadaću imaju uvesti u vrtić puno aktivnosti pričanja priča. Tijekom boravka u vrtiću, oni kao profesionalci, provode razne aktivnosti sa djecom koje su od velike važnosti za dječji razvoj. Samim time, ukazuje se i na važnost provođenja govorno komunikacijskih aktivnosti kroz pričanje, čitanje priča i pripovijedanje, ali na način da se što više uključi djecu. Na taj način, kod djece razvijamo pravilan govor, te ih potičemo na komunikaciju. Cilj ovog rada bio je ukazati na važnost pravilnog razvoja govora kod djeteta, te na samu činjenicu koliko su za djetetov razvoj važne priče – pripovijedanje, pričanje i čitanje priča. Uz to, važno je naglasiti i da su govorni modeli veoma važni čimbenici za pravilan i jasan govor, kao i za prevenciju eventualnih govornih i jezičnih teškoća. |
Abstract (english) | Language, according to the definition that is generally accepted, is an abstract system of signs that people use to communicate, and by this we mean that "language is an ordered system, composed of elements in mutual connection, determined and whose relations are regulated by linguistic rules" (Turza-Bogan,Cvikić,2023:73). Speech develops from the earliest years of a child's life, and it is in these beginnings that speech acquisition and the development of children's language should be especially encouraged. It is a complex process that is influenced by a number of factors. One of the most important factors is certainly the child's environment. If the child has a stimulating environment, speech will develop in a proper way, and the process itself will be faster. Therefore, parents and educators have a very important role, as well as all family members who live in the household with the child. Some of the ways to encourage proper and clear speech in children are certainly reading stories, storytelling, telling stories with certain applications, illustrated picture books, but also the correct speech model that a child has in an adult – educators, parents. In addition to developing proper speech, children enrich their vocabulary through reading and storytelling, but also develop their imagination. Given the importance of reading stories, especially in preschool age, educators have the task of introducing a lot of storytelling activities into kindergarten. During their stay in the kindergarten, they, as professionals, carry out various activities with children that are of great importance for children's development. Therefore, the importance of conducting speech and communication activities through storytelling, reading stories and storytelling is also pointed out, but in a way that children are involved as much as possible. In this way, we develop proper speech in children and encourage them to communicate. The aim of this paper was to point out the importance of proper speech development in a child, and the very fact of how important stories are for a child's development – storytelling, telling and reading stories. In addition, it is important to emphasize that speech models are very important factors for proper and clear speech, as well as for the prevention of possible speech and language difficulties. |