Title Uloga roditelja u poticanju čitanja djece rane i predškolske dobi
Title (english) The role of parents in encouraging reading in children of early school age
Author Tamara Luketić
Mentor Katarina Aladrović Slovaček (mentor)
Committee member Monika Pažur (predsjednik povjerenstva)
Committee member Katarina Aladrović Slovaček (član povjerenstva)
Committee member Josipa Kraljić (član povjerenstva)
Granter University of Zagreb Faculty of Teacher Education Zagreb
Defense date and country 2024-07-01, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES Philology
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy Early Childhood and Preschool Pedagogy
Abstract U radu je prikazan utjecaj roditelja na poticanje čitanja od rane školske dobi. Svojim vlastitim primjerom roditelji su prve osobe koje sudjeluju i utječu na dječje ovladavanje jezikom i govorom što je usko povezano s razvijanjem vještine čitanja.
U teorijskom dijelu rada govori se o roditeljima koji imaju veliku ulogu u razvijanju ponajprije govornojezičnog (materinskog) razvoja koji djeca usvajaju oponašanjem. Roditelji svojim primjerom utječu na pravilan i kvalitetan govor. Čitanje je nasuprot govoru i jeziku složena vještina s čijim se urođenim potencijalom dijete rodi, ali koja se za ovladavanje dijete treba podučavati. Kroz rad je također objašnjena bitnost zajedničkog čitanja, čitanja naglas, svakodnevnog čitanja koje su temeljne odrednice za razvijanje čitalačkih navika djece.
Roditelji kreiraju poticajno okruženje u kojem su djeci knjige uvijek dostupne, određuju zajedničko vrijeme za dijaloško čitanje koje stvara posebnu povezanost i čitanje djeci postaje zabavna igra kojoj se svakodnevno vesele. Navedena je i važnost prostora koji je posebno uređen za trenutke čitanja u kojem će se i dijete i odrasli osjećati smireno, ugodno, opušteno kako bi vrijeme zajedničkog čitanja postala zajednička rutina.
U radu se nadalje govori o slikovnici kao prvoj knjizi u djetetovom životu te njenoj ulozi u stvaranju čitalačkih navika. Njena vrijednost je golema od prvog dana djetetova života, stoga je naglašena i važnost izbora kvalitetne slikovnice. Slikovnica, osim po kvaliteti teksta i ilustracije, mora pratiti djetetove razvojne mogućnosti, kao i njegove potrebe i interese. Slikovnica je knjiga koja će omogućiti djetetu da istražuje i otkriva skriveni svijet koji priča u slikovnici pruža. Kada se jednom stvori rutina čitanja, dijete će kasnije samostalno razvijati čitalačke navike i knjiga će mu postati suputnica tijekom cijeloga života. Provedeno je istraživanje čiji je cilj bio ispitati čitalačke navike djece rane školske dobi.Kroz istraživanje pokazano je kako obrazovanje roditelja utječe na razvijanje čitalačkih navika.Roditelji višeg stupnja obrazovanja imaju razvijenije navike čitanja, što utječe i na čitalačke navike djece. Provedenim istraživanjem pokazano je također da djeca traže pomoć pri čitanju, što potvrđuje važnost dijaloškog čitanja. Roditelji su se u istraživanju izjasnili kako potiču djecu na čitanje vlastitim primjerom ili poticajnim okruženjem.
Važno je osvijestiti da je čitanje odraz kulture, neizostavna odrednica koja utječe na cjelokupan djetetov razvoj i temelj za sva buduća djetetova učenja kroz život.
Abstract (english) The paper presents the impact of parents on promoting reading from an early school age. By their own example, parents are the first people to participate and influence a child's mastery of language and speech, which is closely related to the development of reading skills.
In the theoretical part, the paper discusses parents who play a significant role in developing primarily the speechlanguage (mother tongue) development that children adopt by imitation. Parents, by their example, influence correct and quality speech.
Unlike speech and language, reading is a complex skill with an innate potential that a child is born with, but which needs to be taught for mastery. The work also explains the importance of shared reading, reading aloud, and daily reading, which are fundamental determinants for developing children's reading habits.
Parents create a stimulating environment where books are always accessible to children, determine shared time for dialogic reading which creates a special connection, and make reading a fun game that children look forward to every day. The importance of a space specially designed for reading moments is also mentioned, where both the child and adults will feel calm, comfortable, and relaxed, making shared reading time a routine.
The paper further discusses the picture book as the first book in a child's life and its role in creating reading habits. Its value is immense from the first day of a child's life, hence the importance of choosing a quality picture book is emphasized. Besides the quality of text and illustration, a picture book must follow the child's developmental possibilities as well as their needs and interests. It is a book that will allow the child to explore and discover the hidden world provided by the story in the picture book. Once a reading routine is established, the child will later independently develop reading habits and the book will become a companion throughout their life.
A study was conducted with the aim to examine the reading habits of early schoolaged children. The research showed how the education level of parents affects the development of reading habits. Parents with higher levels of education have more developed reading habits, which also influence the children's reading habits. The conducted research also showed that children seek help with reading, confirming the importance of dialogic reading. Parents in the study stated that they encourage children to read by setting their own example or by creating a stimulating environment.
It is important to realize that reading is a reflection of culture, an indispensable determinant that influences the overall development of the child and is the foundation for all the child's future learning through life.
Keywords
govornojezični razvoj
čitalačke vještine
uloga roditelja
važnost čitanja
dijete
Keywords (english)
speechlanguage development
reading skills
role of parents
importance of reading
child
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:147:307483
Study programme Title: Undergraduate University Study of Early and Preschool Education Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i predškolske dobi (sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/ baccalaurea) odgojitelj/odgojiteljica djece rane i predškolske dobi)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2024-07-31 11:51:40