Abstract | Antropometrijske karakteristike su dio antropoloških obilježja koja su odgovorna za dinamiku rasta i razvoja ljudskog tijela. U ta obilježja se ubrajaju povećanje tjelesne visine i mase tijela, promjena građe, proporcija, sastava tijela i različitih sustava. Na uhranjenost predškolske djece utječu razni faktori, neki od njih su sama prehrana djeteta, sport i tjelesna aktivnost te u današnje vrijeme sve više i tehnologija. Djeca predškolske dobi prolaze kroz različite faze kognitivnog i motoričkog razvoja te s pomoću ovih karakteristika može se pratiti njihov rast i razvoj što može poslužiti kao indikator zdravlja i stanja uhranjenosti djeteta. Cilj ovog završnog rada je utvrditi stanje uhranjenosti predškolske djece ispitivanjem antropometrijskih karakteristika i vidjeti postoje li razlike u stanju uhranjenosti između djevojčica i dječaka. U istraživanju je sudjelovalo 30 predškolske djece (15 djevojčica i 15 dječaka) u dobi od 5 do 6 godina, a mjerena im je visina, težina, opseg struka, opseg bokova, kožni nabor leđa i nadlaktice iz čega su izračunati još WHR indeks i postotak tjelesne masti. Dobiveni rezultati deskriptivne statistike pokazuju kako je najveći postotak normalno uhranjene djece. Kod dječaka dobiven je nešto viši postotak (93 %) nego u slučaju djevojčica (80 %). Manji postotci odnose se na prekomjerno tešku djecu, taj postotak za djevojčice je veći u donosu na dječake i iznosi 20 %. Najvažnije je da kod oba spola nema pothranjene, ni pretile djece. T-test analizom za svaku pojedinu mjerenu varijablu željele su se utvrditi statistički značajne razlike između djevojčica i dječaka. Dobiveni rezultati pokazuju kako nema statistički značajne razlike u stanju uhranjenosti između djevojčica i dječaka. Na osnovu dobivenih rezultata može se zaključiti da u ovoj dobi još nema prisutnih značajnih spolnih razlika te da se djevojčice i dječaci jednako razvijaju. |
Abstract (english) | Anthropometric characteristics are part of anthropological characteristics that are responsible for the dynamics of growth and development of the human body. These features include an increase in body height and body mass, changes in structure, proportions, body composition and various systems. The nutrition of preschool children is affected by various factors, some of them are the child's diet itself, sports and physical activity, and nowadays, more and more, technology. Children of preschool age go through different stages of cognitive and motor development, and with the help of these characteristics, their growth and development can be monitored, which can serve as an indicator of the child's health and nutritional status. The goal of this final paper is to determine the nutritional status of preschool children by examining anthropometric characteristics and to see if there are differences in nutritional status between girls and boys. 30 preschool children (15 girls and 15 boys) aged 5 to 6 participated in the research, and their height, weight, waist circumference, hip circumference, skinfold of the back and upper arms were measured, from which the WHR index and body fat percentage were calculated. The obtained results of the descriptive statistics show that the highest percentage is normally fed children. A slightly higher percentage was obtained for boys (93 %) than for girls (80 %). Smaller percentages refer to overweight children, this percentage for girls is higher than for boys and amounts to 20 %. The most important thing is that there are no malnourished or obese children of both sexes. Ttest analysis was used to determine statistically significant differences between girls and boys for each individual measured variable. The obtained results show that there is no statistically significant difference in the state of nutrition between girls and boys. Based on the obtained results, it can be concluded that there are no significant gender differences at this age and that girls and boys develop equally. |