Abstract | Ovaj rad govori o važnosti govora, jezika i komunikacije za zdravo odrastanje i za suživot s drugima, o razvoju govora kod djece, o slikovnici kao mediju koji može biti vrlo poticajan za dječji jezični i ukupni razvoj te, naposljetku, o mogućnostima uporabe slikovnice u ranom i predškolskom odgoju djece, u dječjim vrtićima. Budući da djeca dolaze na svijet s urođenom željom za komunikacijom, odgojitelj kao i odrasli koji ih okružuju, trebaju stvoriti poticajno okružje kako bi se komunikacija mogla ostvariti. Dijete je spremno za usvajanje jezika i ono to i čini na razne načine, uz pomoć osoba koje ga okružuju. Jedan od načina poticanja govorno-jezičnog razvoja jest i čitanje slikovnica. Kako bi slikovnica imala poticajnu ulogu za dječji jezični razvoj, potrebno je birati kvalitetne slikovnice primjerene dobi, mogućnostima kao i interesima djeteta. Osim tekstu u slikovnicama veliku pozornost treba obratiti na ilustracije koje slikom pričaju priču i stvaraju ozračje priče. Zajedničkom čitanju slikovnice treba posvetiti posebnu važnost jer je učinkovito i kvalitetno čitanje oblik aktivnog poučavanja koje se odvija na određeni način i mijenja tijekom djetetova odrastanja. Poticajno dijaloško čitanje ima oblik opuštenog razgovora u kojem se čitanje i razgovor izmjenjuju u određenim fazama koje se odnose na slike koje dijete pokazuje, a tijekom vremena razgovor postaje bogatiji i kompleksniji. Uz slikovnice djeca razvijaju govor, bogate vokabular upoznavanjem novih riječi i obogaćuju spoznaju. Kroz problemske slikovnice mogu se upoznati s raznim događajima, emocijama ili postupcima osoba koje ih mogu potaknuti na razmišljanje ili zaključivanje. Pri čitanju svake slikovnice, a posebno kad je riječ o problemskoj slikovnici, potrebno je s djetetom razgovarati o pročitanom. Na temelju provedenih aktivnosti, može se reći da slikovnice sa sobom nose brojne dobrobiti te mogu biti izvrstan poticaj za razvoj jezika i govora kod djece. |
Abstract (english) | This paper discusses the importance of speech, language, and communication for healthy development and coexistence with others, the development of speech in children, the picture book as a medium that can be very stimulating for children's language and overall development, and finally, the possibilities of using picture books in early and preschool education in kindergartens. Since children come into the world with an innate desire for communication, educators and the adults who surround them need to create a stimulating environment for communication to occur. A child is ready to acquire language and does so in various ways with the help of the people around them. One way to encourage speech and language development is by reading picture books. For a picture book to play a stimulating role in a child's language development, it is necessary to choose quality picture books that are appropriate for the child's age, abilities, and interests. In addition to the text, special attention should be paid to the illustrations, which tell the story through images and create the atmosphere of the story. Joint reading of picture books should be given special importance because effective and quality reading is a form of active teaching that takes place in a certain way and changes as the child grows. Stimulating dialogic reading takes the form of a relaxed conversation in which reading and conversation alternate at certain stages related to the pictures the child shows, and over time, the conversation becomes richer and more complex. Through picture books, children develop speech, enrich their vocabulary by learning new words, and enhance their understanding. Through problem-based picture books, they can become familiar with various events, emotions, or actions of people that can encourage them to think or draw conclusions. When reading each picture book, especially when it comes to a problem-based picture book, it is necessary to talk with the child about what has been read. Based on the conducted activities, it can be said that picture books bring numerous benefits and can be an excellent stimulus for the development of language and speech in children. |