Abstract | Igra je temeljni dio dječjeg života. Ona djetetu pruža slobodu izražavanja, kreativnost, autonomiju, razonodu i priliku za istraživanje i spoznaju. Dječja igra okarakterizirana je spontanošću, neograničenim vremenskim trajanjem, prisutnošću u svakom djetetu i kulturi te beskonačnim mogućnostima i varijacijama. U dječjem se svijetu procesi igre i učenja odvijaju skupa i simultano. Igra pruža iskustvo i mogućnost istraživanja, a dijete temeljem prikupljenih informacija stvara znanje o svijetu koji ga okružuje. Dječje mišljenje razvija se u fazama, zajedno s rastom i razvojem djeteta. Poticanje dječjeg učenja ostvaruje se putem istraživanja, postavljanja pitanja i davanja prilika djetetu da iskaže svoje mišljenje. Bogatstvo prostornomaterijalnog okružja također je poticajno za dječju igru, uvelike utječu na kvalitetu te igre i pridonosi razvoju djetetovih kognitivnih sposobnosti. Proces odrastanja djece rane i predškolske dobi, koji uključuje igru i učenje, zahtijeva uključenost odraslih osoba 3 roditelja kao prvih skrbnika te odgojitelja. Dijete od rođenja boravi u obiteljskom okružju te upoznaje kulturu okoline u kojoj se nalazi. U obiteljskom domu ono u i komunicirati i ovladava jezikom okoline. Odgojitelji u vrti kom okružju provode aktivnosti i pružaju brojne poticaje za igru i učenje te omogućuju kvalitetno organiziran prostor za igru. Isto tako, odgojitelji sudjeluju u dječjoj igri preuzimaju i jednu od nekoliko uloga određenih ponašanjem odgojitelja u igri, ovisno o situaciji i potrebama u određenom trenutku igre.
Cilj je ovog rada pobliže predstaviti pojam i fenomen dječje igre, protumačiti ulogu igre u djetetovu razvoju, prikazati povezanost igre s procesom učenja kod djece rane i predškolske dobi te ukazati na važnost koju odgojitelji imaju u procesu djetetove igre i učenja u kontekstu suvremenog odgoja i obrazovanja djece. |
Abstract (english) | Play is a fundamental part of a child's life. It provides children with freedom of expression, creativity, autonomy, entertainment and opportunities for exploration and understanding. Children's play is characterized by spontaneity, unlimited duration, presence in every child and culture with infinite possibilities and variations. In the world of children, the processes of play and learning occur together and simultaneously. Play offers experience and opportunities for exploration and based on the information gathered, the child creates knowledge about the surrounding world. Children's thinking develops in stages, along with their growth and development. Encouraging children's learning is achieved through exploration, asking questions, and providing opportunities for the child to express their opinion. A rich spatial-material environment is also stimulating for children's play, greatly influencing the quality of play and contributing to the development of the child's cognitive abilities. The process of growing up for early childhood and preschool-aged children, which includes play and learning, requires the involvement of adults4parents as primary caregivers and educators. From birth, the child resides in a family environment and gets to know the culture of the surroundings. At home, the child learns to communicate and masters the language of the environment. Educators in preschool settings conduct activities and provide numerous stimuli for play and learning, ensuring a well-organized space for play. Additionally, educators participate in children's play by taking on one of several roles defined by the educator's behavior in play, depending on the situation and needs at a given moment of play.
The aim of this paper is to closely present the concept and phenomenon of children's play, interpret the role of play in child development, show the connection between play and the learning process in early childhood and preschool-aged children, and highlight the importance of educators in the process of children's play and learning in the context of modern upbringing and education of children. |