Abstract | Ovaj rad tematizira granu primijenjene sociologije, njezina teorijska polazišta i značajke s povijesne i suvremene perspektive s osvrtom na hrvatski kontekst. Nedostatak literature u Hrvatskoj o primijenjenoj sociologiji, praktičnim implikacijama sociološkog djelovanja, praktičnim aspektima obrazovanja budućih sociologa daju na relevantnosti i potrebi za aktualiziranjem ove teme u hrvatskoj sociologiji. U radu se postavlja i pitanje potencijalne implementacije primijenjene sociologije u studijske programe. Temelji grane vidljivi su u samome začetku struke, u radovima nekih od najznačajnijih klasičnih i suvremenih sociologa koji će poslužiti kao intelektualno polazište njezinomu utemeljitelju. Srž primijenjene sociologije prikazuje teza znanstvenog savjetovanja vladajućih struktura u svrhu društvenog poboljšanja. Tijekom daljnjeg razvoja, primijenjenu sociologiju prate različita poimanja, definicije i gledišta, stoga se izdvajaju ključna razdoblja u razvoju, ali i radovi, koji će odrediti njezinu suvremenu definiranost. S akademske perspektive ističe se važnost diskursa u Hrvatskoj o praksi u obrazovanju sociologa, osposobljenih za društvenu primjenu svojih istraživačkih rezultata. U skladu s time, provedeno je kvalitativno istraživanje s ciljem dobivanja dubinskog uvida u iskustva i mišljenja sociologa u Hrvatskoj o fenomenu primijenjene sociologije. U istraživanju je korištena metoda polu-strukturiranog intervjua na šestero sociologa u dobi od 26 do 41 godine. Rezultati pokazuju kako su sociolozi u Hrvatskoj, unatoč praktičnim iskustvima, koja su rijetka, neupoznati s granom primijenjene sociologije što prognozira njezinu potencijalnu marginalizaciju u hrvatskoj sociologiji. Također, obrazovanje studenata sociologije bilježi praktične elemente uz dominantnu usmjerenost na teoriju naspram prakse. Potencijalno rješenje istraživanjem detektiranih manjkavosti i nerealiziranosti punog praktičnog potencijala sociologa i sociologinja u društvenoj stvarnosti uopće, a onda i na tržištu rada, predlaže se u implementaciji primijenjene sociologije u postojeći obrazovni sustav, odnosno studije sociologije. Na tome tragu ovaj rad, kroz originalnu empirijsku i teorijsku razradu, doprinosi većoj vidljivosti, a onda i primjenjivosti sociološke struke u hrvatskom društvu. |
Abstract (english) | This paper examines the branch of applied sociology, its theoretical starting points and characteristics from a historical and contemporary perspective with reference to the Croatian context. The lack of literature in Croatia on applied sociology, the practical implications of sociological activities, the practical aspects of the education of future sociologists refers to the relevance and need for updating this topic in Croatian sociology. The paper also raises the question of the potential implementation of applied sociology in study programs. The foundations of the branch can be seen at the very beginning of the profession, in the works of some of the most important classical and contemporary sociologists, which will serve as an intellectual starting point for its founder. The core of applied sociology is presented by the thesis of scientific consulting of ruling structures for the purpose of social improvement. During its further development, applied sociology is accompanied by various concepts, definitions and points of view, therefore, key periods in its development are distinguished, as well as works, which will determine its contemporary definition. From an academic perspective, the importance of the discourse in Croatia on practice in the education of sociologists, trained to apply their research results to society, is highlighted. Accordingly, qualitative research was conducted with the aim of gaining in-depth insight into the experiences and opinions of sociologists in Croatia about the phenomenon of applied sociology. The research used a semi-structured interview method with six sociologists aged 26 to 41. The results show that sociologists in Croatia, despite practical experiences, which are rare, are unfamiliar with the branch of applied sociology, which predicts its potential marginalization in Croatian sociology. Also, the education of sociology students records practical elements with a dominant focus on theory versus practice. A potential solution through the research detected deficiencies and unrealization of the full practical potential of sociologists in social reality in general, and then in the labor market, is proposed in the implementation of applied sociology in the existing educational system, that is, sociology studies. In this way this paper, through original empirical and theoretical elaboration, contributes to greater visibility, and then to the applicability of the sociological profession in Croatian society. |