Title KAZALIŠTE U ZAGREBU IZMEĐU DVAJU SVJETSKIH RATOVA
Title (english) THEATRE IN ZAGREB BETWEEN THE TWO WORLD WARS
Author Frana Marija Vulić Vranković
Mentor Vladimir Lončarević (mentor)
Committee member Zdravka Jelaska Marijan (predsjednik povjerenstva)
Committee member Ljiljana Marks (član povjerenstva)
Committee member Jelena Obradović Mojaš (član povjerenstva)
Granter University of Dubrovnik Dubrovnik
Defense date and country 2021-04-19, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline HUMANISTIC SCIENCES History
Universal decimal classification (UDC ) 94(497.5) - History of Croatia
Abstract U središtu interesa ove disertacije je istraživanje rada kazališta u Zagrebu između dvaju svjetskih ratova te utjecaj političke situacije na kazališne prilike. Konzultirajući prethodno objavljenu relevantnu literaturu, istraživanje se temelji na arhivskoj građi te serijskim publikacijama koje su izlazile u Zagrebu između dvaju svjetskih ratova.
Analiziraju se serijske publikacije koje su u razmatranom periodu izlazile u Zagrebu po redovitosti izlaženja, izdavaču i urednicima, formi i sadržaju. Publikacije su pri analizi podijeljene po redovitosti izlaženja, odnosno analiziraju se kazališni mjesečnici (Rampa, Scena), kazališni tjednici (Kazališni list, Comoedia, Hrvatska pozornica, Komedija), polumjesečnici (Teatar, Kazališni list), revije (Zagrebačka opereta i Kulisa) te godišnjaci (Godišnjak Narodnog kazališta u Zagrebu za sezone 1914/15.-1924/25., Kazališni almanah 1937. i 1938.) i posebne publikacije. Osim današnjega Hrvatskoga narodnoga kazališta u Zagrebu, u radu se razmatra cjelokupna kazališna scena međuratnoga Zagreba, od uspostave alternativnih scena Hrvatskoga narodnoga kazališta (Kazalište u Tuškancu, Malo kazalište), preko kazališta u barovima (Kabare u Pick-baru, Klub kabaret, Kabaret Grabancijaš, Kabaret Kasino, Varieté kazalište Music Hall, Kabaret Komedija Excelsior, Vesela pozornica Dverce i Kabaret Monocle) i lutkarske scene (Teatar marioneta, Umjetnički klub Marionetsko kazalište i Marionetsko kazalište), do kazališnih amatera (Matica hrvatskih kazališnih dobrovoljaca, Pučki teatar, Hrvatski katolički kasino) i glumačkih škola (Dramska škola, Glumačka škola u Zagrebu, Dramski studio, Škola tjelesne kulture i glumačke umjetnosti, Glumački tečaj i Pripravni tečaj glumačke škole). Prikazane su promjene uzrokovane političko-financijskim utjecajem u svim međuratnim kazališnim sezonama, od sezone 1918./19. do 1940./41. Posebna je pažnja posvećena cenzuri i promjenama u upravi Hrvatskoga narodnoga kazališta.
Disertacija upotpunjuje spoznaje o kazališnoj međuratnoj periodici, o kojoj do sada nije napravljena sustavna i temeljita analiza te donosi novu periodizaciju kazališta u Zagrebu između dva svjetska rata.
Abstract (english) The focus of this thesis is the research of theatre in Zagreb between the two World Wars and the impact of the political situation on theatre working conditions. Consulting relevant literature previously published, the research is based on archival material and serial publications that were published in Zagreb between the two World Wars.
Serial publications that were published in Zagreb during the reviewed period are analysed according to the regularity of publication, publisher and editors, form and content. In this analysis publications are divided according to the regularity of publication, ie theatre monthly magazines (Rampa, Scena), theatre weeklies (Kazališni list, Comoedia, Hrvatska pozornica, Komedija), crescents (Teatar, Kazališni list), magazines (Zagrebačka opereta i Kulisa) and yearbooks (Godišnjak Narodnog kazališta u Zagrebu za sezone 1914/15.-1924/25., Kazališni almanah 1937. and 1938.) as well as special publications are analysed. In addition to today’s Croatian National Theatre in Zagreb, the paper discusses the entire theatre scene of Interwar Zagreb, from the establishment of alternative stages of the Croatian National Theatre (Kazalište u Tuškancu, Malo kazalište), to theatre in bars (Kabare u Pick-baru, Klub kabaret, Kabaret Grabancijaš, Kabaret Kasino, Varieté kazalište Music Hall, Kabaret Komedija Excelsior, Vesela pozornica Dverce and Kabaret Monocle), puppet companies (Teatar marioneta, Umjetnički klub Marionetsko kazalište and Marionetsko kazalište), and theatre amateurs (Matica hrvatskih kazališnih dobrovoljaca, Pučki teatar, Hrvatski katolički kasino) as well as acting schools (Dramska škola, Glumačka škola u Zagrebu, Dramski studio, Škola tjelesne kulture i glumačke umjetnosti, Glumački tečaj and Pripravni tečaj glumačke škole). The changes caused by the political-financial influence in all Interwar theatre seasons, from season 1918/19 to season 1940/41 are presented. Special attention is given to censorship and changes in the management of the Croatian National Theatre.
The dissertation completes the knowledge about theatrical Interwar periodicals, about which no systematic and thorough analysis has been made so far. It also gives a new periodization of theatre in Zagreb between the two World Wars.
Keywords
kazalište
Hrvatsko narodno kazalište
Zagreb
međuraće
kazališne publikacije
uprava
cenzura
Kraljevstvo SHS
Kraljevina SHS
Kraljevina Jugoslavija
20. stoljeće
Keywords (english)
theatre
Croatian National Theatre
Zagreb
between the two World Wars
theatre publications
administration
censorship
Kingdom SHS
Kingdom Yugoslavia
20th century
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:155:320438
Promotion 2021
Study programme Title: History of Population Study programme type: university Study level: postgraduate Academic / professional title: doktor/doktorica znanosti, interdisciplinarna područja znanosti, odgovarajuće polje (određeno matičnom strukom) (doktor/doktorica znanosti, interdisciplinarna područja znanosti, odgovarajuće polje (određeno matičnom strukom))
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Created on 2021-05-11 08:00:45