Title Obrasci određivanja cijena u teoriji i praksi
Title (english) Pricing Theory and Practices
Author Valentina Ilić
Mentor Perica Vojinić (mentor)
Committee member Marija Bečić (predsjednik povjerenstva)
Committee member Ivo Šperanda (član povjerenstva)
Granter University of Dubrovnik (Faculty of Economics and Business) Dubrovnik
Defense date and country 2018-09-28, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Microeconomics
Abstract Tržišne strukture dijele se na savršenu i nesavršenu konkurenciju. Savršeno konkurentno tržište je tržište na kojem sve tvrtke proizvode identične proizvode, a svaka je tvrtka tako mala da njen izbor razine proizvodnje ne utječe na cijelu industriju. Ulazak na takva tržišta je lak, ukoliko se ukaže prilika za ostvarivanjem profita. Homogenost proizvoda, slobodan ulaz i izlaz te preuzimanje cijena, glavne su karakteristike tržišta savršene konkurencije. Nesavršena konkurencija je tržišna struktura u kojoj postoji jedan ili više subjekata koji mogu utjecati na formiranje cijena i količina koje se nude ili traže. Tržišta nesavršene konkurencije su oligopol, monopolistička konkurencija i monopol. Svaki od tih tržišta nesavršene konkurencije su specifične na svoj način. Monopol je oblik nesavršene konkurencije gdje cjelokupnu ponudu kontrolira samo jedno poduzeće. Javlja se u proizvodnji onih dobara i usluga koji nemaju svojih supstituta. Oligopol predstavlja tipičan i najčešći oblik monopolskih struktura. Cilj ovog rada je ukazati na važnost cijene kao jedinog instrumenta marketinškog miksa koji donosi prihode poduzeću, te ima veoma značajan utjecaj na kupce. Osvajanje potrošačevog viška je glavni cilj poduzeća u primjeni cjenovne diskriminacije. Ona se dijeli na prvi, drugi i treći stupanj. Prvi stupanj cjenovne diskriminacije je savršeni oblik i podrazumijevanje savršeno poznavanje krive potražnje svakog kupca i njegove rezervacijske cijene. Drugi stupanj cjenovne diskriminacije je baziran na određivanju različitih cijena po jedinici za različite količine istog dobra ili usluge. Trećim stupnjem diskriminacije kupci se dijele na dvije ili više grupa s različitim potražnjama, te se različita cijena naplaćuje svakoj grupi. Najčešći načini provođenja diskriminacije su: dvodijelno tarifiranje, vezivanje proizvoda i prodaja u paketu, te međuvremenska diskriminacija.
Abstract (english) Market structures are classified into perfect and imperfect competition. A perfectly competitive market, is a market where all companies are producing identical products, and each company is too small that the determination of its production level does not affect the entire industry. Entering in such a market is easy, if there is a chance to make a profit. Product homogeneity, free entry, exit and pricing are the main characteristics of the perfectly competitive market. Imperfect competition is a market situation, in which there is one or more entities that can influence the determination of prices and quantities offered or demanded. The markets of imperfect competition are oligopoly, monopolistic compentition and monopoly. Each of these markets is specific. Monopoly is a form of imperfect competition where the entire production quantity is controlled by only one company. Goods and services produced in monopoly do not have close substitutes. Oligopoly is the typical and most common form of monopoly structure. Capturning consumers surplus is the main goal of companies when applying price discrimination. There exist first, second and third degree price discrimination. First degree is perfect form of discrimination and it means complete understanding of buyers demand curve and its reservation price. Second degree price discrimination is based on differentiated pricing per unit for different quantities of same good. By third degree price discrimination, buyers are divided in two or more separate groups with different demands, so the different price is charged to every group. Most common ways of conducting price discrimination are: two-part tariff, product bundling, selling in packages and inter - temporal discrimination.
Keywords
tržišne strukture
obrasci određivanja cijena
diskriminacija cijena
Keywords (english)
market structures
pricing
price discrimination
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:155:688561
Study programme Title: Economics, with emphasis in: Economics, Tourism, International Trade, Marketing, Management, Financial Management Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije (sveučilišni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ekonomije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Access restricted to students and staff of home institution
Terms of use
Public note 3921
Created on 2018-10-23 09:17:44