Title Primjena maziva na brodu
Title (english) Application of Lubricants on Board
Author Luka Škrobo
Mentor Jadran Šundrica (mentor)
Committee member Jadran Šundrica (predsjednik povjerenstva)
Committee member Matko Bupić (član povjerenstva)
Committee member Nikša Koboević (član povjerenstva)
Granter University of Dubrovnik (Faculty of Maritime Studies) Dubrovnik
Defense date and country 2019-06-26, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline TECHNICAL SCIENCES Mechanical Engineering Marine Mechanical Engineering
Abstract Maziva su kemijske tvari specifičnih fizikalnih i kemijskih svojstava koje se rabe za podmazivanje. Glavni zahtjevi koji se postavljaju pred maziva su smanjenje trenja između kliznih ploha koje se pod opterećenjem nalaze u međusobnom relativnom gibanju. Maziva služe i za smanjenje trošenja strojnih dijelova i za odvođenje topline, te za zaštitu od korozije i stvaranja naslaga i taloga zbog oksidacije i drugih kemijskih promjena. Trenje je sila kojom se površina na kojoj tijelo miruje ili po kojoj se giba mehaničkog međudjelovanja tvari u dodiru (tarnog para), to jest ovisi o kemijskom sastavu i hrapavosti dodirnih površina. U svijetu ne postoji mazivo koje je univerzalno odnosno koje zadovoljava sve uvjete podmazivanja, zato se proizvode različita maziva s različitim svojstvima i djelovanjima kako bismo upotrijebili odgovarajuće mazivo za traženu stvar. Glavna svojstva su boja, gustoća, viskoznost, temperatura paljenja i stinjavanja. Mineralna maziva ulja sastoje se od mineralnog baznog ulja i aditiva. Najveći dio (pribliţno 95%) suvremenih mazivih ulja jesu mineralna koja se dobiju preradom nafte. Tako dominantna zastupljenost maziva na osnovi mineralnih ulja rezultat je raspoloživosti, razvoja rafinacijskih tehnika njihova dobivanja, dobrih svojstava i povoljne cijene proizvodnje. Sustav podmazivanja glavnog motora moţe se podijeliti u dva sustava, jedan za podmazivanje cilindara motora i drugi za podmazivanje ležajeva. Na brodovima se koriste ulja za podmazivanje različitih marki i razreda. U većini slučajeva ta ulja nisu propisno označena niti pažljivo pohranjena, što dovodi do pogrešnog korištenja od strane pomoraca. U više navrata, tijekom radova na održavanju ili zbog nedostatka pravilnih rutinskih provjera, na brodovima se gubi mnogo ulja za podmazivanje.Ulja za podmazivanje su bitna i skupa, a pomorci moraju uložiti dodatne napore kako bi spriječili gubitak takvih ulja. Ulja za podmazivanje i masti formulirana su tako da zadovolje specifične vrste usluge. Ako se s njima ne rukuje i ne pohranjuje na odgovarajući način, može doći do propadanja ili onečišćenja i, kao rezultat, pružat će nezadovoljavajuće podmazivanje ili postati otpad koji zahtijeva odlaganje.
Abstract (english) Lubricants are chemical substances of specific physical and chemical properties used for lubrication. The main demands placed on lubricants are the reduction of friction between sliding surfaces under load, which are in mutual motion relative to each other. Lubricants are also used to reduce the wear of machine parts and heat dissipation, and to protect against corrosion and build up deposits and deposits due to oxidation and other chemical changes. The friction is the force by which the surface on which the body is idle or by which the mechanical interaction of substances in contact (tangible pairs) is removed, that is, depends on the chemical composition and roughness of the contact surfaces. In the world there is no lubricant that is universal or meets all lubrication conditions, so different lubricants with different properties and effects are produced to use the proper lubricant for the desired thing. The main properties are color, density, viscosity, ignition temperature and cracking. Mineral oil lubricants consist of mineral base oil and additives. The largest part (approximately 95%) of modern lubricating oils are mineral oils obtained by processing oil. Thus the dominant presence of lubricants based on mineral oils is the result of availability, development of finishing techniques, their good properties and favorable production cost. The main lubrication system can be divided into two systems, one for lubricating the engine cylinder and the other for lubricating the bearings. The ships use lubricating oils and greases for different brands and grades. In most cases, these oils and greases are not properly marked or carefully stored, resulting in misuse by seafarers. On many occasions, during maintenance work or due to lack of proper routine inspections, many lubricants are lost on ships. Lubricants are essential and expensive, and seafarers must make extra efforts to prevent the loss of such. Lubricating oils and greases are formulated to meet the specific types of service. If they are not handled and stored in the proper way, decay or contamination may result, and as a result will result in unsatisfactory lubrication or waste that requires disposal.
Keywords
maziva
sustavi podmazivanja
postupanje s mastima i uljima
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:155:775851
Study programme Title: Marine Engineering Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) inženjer/inženjerka pomorskog prometa brodostrojarskog smjera (sveučilišni/a prvostupnik/ prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) inženjer/inženjerka pomorskog prometa brodostrojarskog smjera)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Public note Rad izvorno ne sadrži ključne riječi
Created on 2019-06-28 08:41:19