Title Šutnja u poslovnoj komunikaciji
Title (english) Silence in business communication
Author Nika Narsete
Mentor Ljubica Bakić-Tomić (mentor)
Committee member Majda Tafra-Vlahović (predsjednik povjerenstva)
Committee member Ljubica Bakić-Tomić (član povjerenstva)
Committee member Ljerka Luić (član povjerenstva)
Granter University North (University centre Varaždin) (Department of Communicology and Public Relations) Koprivnica
Defense date and country 2017-04-07, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences Communicology
Abstract Šutnja u komunikaciji predstavlja sredstvo kojim se može postići kako pozitivno, tako i negativno određenje interakcije. Stoga je primarni cilj rada bio ispitati ulogu šutnje u interpersonalnoj, ali i poslovnoj komunikaciji te odrediti osnovne smjernice za određivanje šutnje kao alata komunikacije. Svrha istraživanja bila je utvrditi percepciju ispitanika o ulozi šutnje u komunikaciji. U radu se orijentiramo na šutnju u poslovnom kontekstu. U procesu šutnje također šaljemo određene znakove koje drugi ljudi mogu očitati. To najčešće obuhvaća elemente kao što su izraz lica, pogled, geste, odjeća, vanjski izgled i razdaljina među sugovornicima. U poslovnoj komunikaciji šutnja je često zanemaren, ali moćan alat. Mnogi ljudi čine pogrešku misleći da će biti više primijećeni ili dobiti unapređenje ako više govore nude stalno svoje mišljenje, dijele znanje ili prijedloge. Kada gledamo na razvoj vlastitih komunikacijskih vještina ili naših kolega trebamo uzeti u obzir ne samo naglasak na govorne projekcije, intonaciju i izbor jezika, nego i na način na koji se može uključiti šutnja kao komunikacijsko sredstvo. Rezultati istraživanja pokazuju kako se šutnja smatra nepoželjnom u komunikaciji te utječe na međusobnu suradnju i uspostavljanje kvalitetnih odnosa među sugovornicima.
Abstract (english) The silence in communication is a tool by which one can achieve both positive and negative determination of interaction. Therefore, the primary objective of this study was to examine the role of silence in interpersonal, but also business communication and determine the basic guidelines for the determination of silence as a tool of communication. The purpose of the study was to determine the respondents' perception of the role of silence in communication. In this paper, we orient ourselves to remain silent in the business context. In the process of silence also send certain characters that other people can read. This usually includes items such as facial expression, gaze, gestures, clothing, appearance, and the distance between the interlocutors. In business communication, silence is often overlooked but powerful tool. Many people make the mistake of thinking that will be more visible or get a promotion if more mostly nude constantly their opinions, share knowledge or suggestions. When looking at the development of their own communication skills and our colleagues need to consider not only the emphasis on voice projection, intonation and choice of language, but also in the way that can be turned on silence as a means of communication. The research results show that silence is considered undesirable in communication and affects their cooperation and establish quality relationships among counterparts.
Keywords
alat
interpersonalna komunikacija
neverbalna komunikacija
poslovna komunikacija
šutnja
Keywords (english)
business communication
interpersonal communication
nonverbal communication
silence
tool
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:122:063168
Study programme Title: Public Relations Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra odnosa s javnostima (magistar/magistra odnosa s javnostima)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2017-05-12 07:36:36