Title Intuitivno komuniciranje
Title (english) Intuitive communication
Author Stela Novak
Mentor Ljubica Bakić-Tomić (mentor)
Committee member Vladimir Šimović (predsjednik povjerenstva)
Committee member Ljubica Bakić-Tomić (član povjerenstva)
Committee member Jadranka Lasić-Lazić (član povjerenstva)
Granter University North (University centre Varaždin) (Department of Communicology and Public Relations) Koprivnica
Defense date and country 2018-03-12, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Information and Communication Sciences Public Relations
Abstract Intuitivno komuniciranje je poznati pojam ne samo u poslovnom okruženju, već i onom svakodnevnom. U ovom radu će se obraditi pojam intuicije i intuitivnog komuniciranja. Obzirom da je tema diplomskog rada intuitivno komuniciranje, u samom početku će se pojasniti pojam komunikacije, te razlike između verbalne i neverbalne komunikacije.
Drugi dio se bavi nesvjesnom komunikacijom, a u području nesvjesnog se nalazi i intuicija. Intuitivno komuniciranje ljudima nije nepoznato iz svakodnevne komunikacijske prakse, ali se znanost tek u novije vrijeme interesira i istražuje ovo područje čovjekovog djelovanja.
Glavni dio rada će će se baviti pojmom intuicije, koje sve vrste intuicije postoje i kako razviti bolju intuiciju. Također će se pojasniti različiti komunikacijski stilovi, sa naglaskom na intuitivno komuniciranje, te zašto je u današnje vrijeme važno poznavanje intuitivnog komuniciranja kao vještine s posebnim naglaskom na komunikaciju u poslovnom okruženju. Radi boljeg razumijevanja samog pojma intuicije, objasniti će se i neki pojmovi iz psihologije, kao što će se i razraditi tema kreativnosti, koja je usko vezana uz pojam intuicije.
U svrhu istraživanja provest će se anketa pomoću koje će se doći do zaključka u kojoj mjeri se hrvatska populacija koristi intuitivnim komuniciranjem, koriste li ju više muškarci ili ženem, mlađi ili stariji i da li se ljudi više oslanjaju na racionalni il intuitivan pristup u rješavanju problema.
Abstract (english) Intuitive communication is a known not only in the business environment but also in the everyday environment. This work deals with the term of intuition and intuitive communication. Given that the subject of the thesis work is intuitive communication, the notion of communication and the difference between verbal and non-verbal communication will be clarified at the very beginning of the work.
The second part deals with unconscious communication, and in the area unconscious lies the intuition. Intuitive communication with people is not unknown from everyday communication practice, but science has only recently been interested in and exploring this area of man's activity.
The main part of the work will be the concept of intuition, which all kinds of intuitions exist and how to develop better intuition. It will also clarify different communication styles, with an emphasis on intuitive communication, and why it is important at present to know intuitive communication as a skill with special emphasis on communication in a business environment. For a better understanding of the very notion of intuition, some concepts from psychology will also be explained, as the theme of creativity will be elaborated, closely related to the notion of intuition.
A survey will be conducted to investigate the extent to which the Croatian population uses intuitive communication, whether they use more men or women, younger or older, and whether people rely more on a rational and intuitive approach to solving problems.
Keywords
neverbalna komunikacija
intuicija
kreativnost
Keywords (english)
nonverbal communication
intuition
creativity
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:122:231184
Study programme Title: Public Relations Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra odnosa s javnostima (magistar/magistra odnosa s javnostima)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2018-03-28 10:19:41