Abstract | Završni rad istražuje radijske programe na primjeru usporedbe komercijalnog radijskog sustava s neprofitnim i nekomercijalnim. Namjera je prikazati opće podatke o svakome od tri primjera radijskog programa, Radio 101, Radio Marija i Treći program Hrvatskoga radija, njihove načine djelovanja – razvoj, utjecaj, upravljačku strukturu, interesna djelovanja, izvor financiranja, profil zaposlenih djelatnika i njihov odnos prema javnosti.
Najveći dio završnog rada temelji se na komercijalnom radijskom sustavu zbog toga što je najprisutniji. Radijski komercijalni sustav obrađen je kroz naslove naslova koji donose hrvatske zakone o oglašavanju putem radija, njegovo današnje djelovanje, čemu služi reklamni i oglasni prostor u radijskim komercijalnim programima, i kako etika doživljava oglašavanje. Način na koji komercijalne radijske postaje učvršćuju daljnji rad i razvoj programa bit će objašnjen na primjeru komercijalne radijske postaje Radio 101.
Suprotnost komercijalnim programima su radijske neprofitne i nekomercijalne postaje, community radio. Završni rad će pojasniti iz kojeg se razloga ovakav sistem razvio, razne izvore prihoda koji omogućuju rad i razvoj neprofitnih programa, primarnu medijsku zadaću i poziciju neprofitnih radijskih postaja. Funkcionalnost ovog sistema i elementi neprofitne i nekomercijalne radijske postaje bit će izneseni na primjeru katoličkog Radija Marija. U Republici Hrvatskoj community radijske postaje i ne postoje kao takve, nisu razvijene kao u svijetu i sasvim je uvjetno nazivati ih community radijskim postajama, ali Radio Marija je svojstveno najbliži community radiju u Hrvatskoj te se njegova ideja postojanja veže za religijsku zajednicu.
Zadnji sistem djeluje u službi javnog servisa. Završni rad donosi pojašnjenje javnog radijskog servisa koji djeluje u okviru javne ustanove, Hrvatske radiotelevizije. Bit će prikazane dužnosti i temelji njegova djelovanja, dnevni doseg slušatelja javnog radija, djeluje li u korist javnosti ili političkoj vlasti. U završnom radu, izneseni podatci o javnom servisu zaokružit će se na primjeru Trećeg programa Hrvatskoga radija.
Kako bi izneseni opći podatci o radu odabranih postaja bili relevantni i vjerodostojniji, napravljena su tri intervjua s osobama na važnim radnim pozicijama radijskih postaja. U radu će se prikazati i statistički podatci odabranih radijskih postaja, a posljednje poglavlje rada pokazat će usporedbu radijskih sustava i komercijalne elemente u nekomercijalnim radijskim postajama, te tablični prikaz odabranih radijskih postaja. |