Abstract | U suvremenim istraživanjima koja stavljaju naglasak na analizu procesa i modela koji mogu
pospješiti komunikaciju, nedovoljno su istražene specifičnosti do kojih dolazi unutar
komunikacijskog procesa kod djece s hiperaktivnim poremećajem. Kvalitetu komunikacijskih
procesa u velikoj mjeri određuju percepcija i pažnja na koje utječu i faktori poput intenziteta
podražajnih struktura, ekstenziteta, neobičnosti, jačine te repeticija auditivnih i vizualnih
stimulusa. Varijabilnost pažnje kod djece jedna je od komponenti koja je značajna pri
determiniranju podražaja te upravo o njoj u većoj mjeri ovisi percipiranje podražaja i
ostvarivanje što efikasnije i preciznije komunikacije. Poseban izazov predstavljaju poteškoće u
komunikacijskom procesu kod djece s ADHD-om koje se očituju u detekciji, diskriminaciji ili
prepoznavanju auditivnih i vizualnih stimulusa (podražaja) koji mogu narušiti komunikacijski
proces i negativno utjecati na pažnju pojedinca. U suvremenom svijetu sve se veći naglasak
stavlja na analizu modela koji mogu pospješiti komunikaciju, odnosno smanjiti utjecaj šumova
tijekom komunikacijskog procesa kako bi komunikacija bila efikasnija i preciznija. Istraživačke
aktivnosti ove disertacije usmjerene su na analizu komunikacijskih procesa koji se odnose na
varijabilnost pažnje djece kroz modulaciju i evaluaciju specifičnih vizualnih i auditivnih
stimulusa. Cilj istraživanja je utvrditi perceptualne atribute auditivnih i vizualnih podražaja koji
mogu utjecati na komunikacijski proces kod djece tako da ga ometaju, odnosno stvaraju šum u
komunikacijskom kanalu. Pretpostavka da je komunikacija senzorno varijabilna podrazumijeva
da različiti senzorni konstrukti poput praga podražajnosti auditivnim i vizualnim stimulusima,
varijabilnost pažnje na senzorni stimulus, duljina vremena potrebnog za odgovor, ali i mnogi
drugi mogu djelovati na sam komunikacijski proces tako da mijenjaju njegov konačan ishod.
Analizom rezultata dobivenih eksperimentalnim istraživanjem preciznije se definira prag
podražajnosti auditivnim i vizualnim stimulusima koji nam daje uvid u specifičnosti u detekciji,
diskriminaciji i interpretaciji tijekom komunikacijskog procesa kod djece s hiperaktivnim
poremećajem. Na spoznajnoj razini znanstveni doprinos ove disertacije ostvaren je
definiranjem karakteristika perceptualnih atributa (auditivnih i vizualnih stimulusa) na ishod
komunikacijskog procesa kod djece s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti te na
komunikacijsku kompetenciju pojedinca, a na metodološkoj razini razvojem originalne
metodologije kvalitativne usporedbe ispitivanih perceptualnih atributa auditivnih i vizualnih
stimulusa primjenom statističke analize parametra. Na praktičnoj razini inventivnost
primjenom dobivenih rezultata očituje se u upotrebi istih s ciljem uspješnije komunikacije s
navedenom skupinom ispitanika, ali i daljnjih smjernica za kreiranje adekvatnog teorijskog
okvira za razumijevanje povezanosti auditivnih i vizualnih stimulusa i poremećaja pažnje. |
Abstract (english) | Modern research places emphasis on the analysis of processes and models that can enhance
communication, however insufficient emphasis is placed on the analysis of the communication
process in children with hyperactive disorder. The quality of communication process is largely
determined by perception and attention, which are influenced, among other things, by factors
such as: the intensity of stimulus structures, extensity, unusualness, strength, and repetition of
auditory and visual stimuli. Variability of attention processes in children is one of the
components that is important in determining stimuli and the perception of stimuli as well as the
realization of more efficient and accurate communication. A significant challenge are the
difficulties in the communication process in children with ADHD, which are manifested in the
detection, discrimination and recognition of auditory and visual stimuli as they can disrupt the
communication process and negatively affect the attention of an individual. In the modern
world, increased emphasis is placed on the analysis of models that can enhance communication,
i.e. reduce the impact of noise during the communication process in order to make
communication more efficient and accurate. The research activities of this dissertation are
focused on the analysis of communication processes related to the variability of children's
attention through modulation and evaluation of specific visual and auditory stimuli. The aim of
the research is to determine the perceptual attributes of auditory and visual stimuli that can
affect the communication process in children by impeding it by creating noise in the
communication channel. The assumption that communication is sensory variable implies that
different sensory constructs, such as threshold of auditory and visual stimuli, variability of
attention to sensory stimulus, the response time, and many others can affect communication
process by altering its final outcome.
By analyzing the results obtained by experimental research, the understanding of the threshold
of stimulation by auditory and visual stimuli is broadened, which yields insight into the
specifics of detection, discrimination and interpretation during the communication process in
children with hyperactive disorder. At the cognitive level, scientific contribution was achieved
through the presentation of the specifics of perceptual attributes of auditory and visual stimuli
on the outcome of the communication process in children with ADHD, and the communication
competence of an individual, while at the methodological level through the development of
original methodology for qualitative comparison of perceptual attributes of auditory and visual
stimuli of subjects in the experimental and control groups by using statistical parameter
analysis. At the practical level, inventiveness through the application of the obtained results is
manifested through the utilization of the same with the aim of more successful communication
with aforementioned group of respondents, but further guidelines for creating a unique
theoretical framework for understanding the relationship between auditory and visual stimuli
and attention disorder are also developed. |