Abstract | Rad iznosi pregled teorije o standardu ISO 9001, s naglaskom na reviziju standarda. Utvrđeno je
kako je ISO 9001 jedan od najčešće korištenih standarda za upravljanje kvalitetom u današnje
vrijeme. Prvi ISO 9001 objavljen je 1987. godine. Imao čvrstu strukturu koja se sastojala od
dvadeset zahtjeva. Iako je standardom postignut pozitivan pomak u upravljanju kvalitetom,
općenito je ISO 9001 opisivao detaljno što bi se trebalo činiti, a ne kako to činiti. Postojao je i
problem nepovezanosti važnih stavki unutar teksta, odnosno dokumenta standarda. Sve to dovelo
je do potrebe za revizijom standarda. Godine 1994. obavljena je revizija koja je donijela manje
promjene budući da su osnovni zahtjevi standarda ostali nepromijenjeni, kao i većina dotad
aktualnih problema. Stoga je 2000. godine bila potrebna nova revizija koja je dotada donijela i
najveće promjene. Došlo je do povezanosti bitnih elemenata, kao i do načela kojih se valja
pridržavati prilikom upravljanja kvalitetom prema ISO 9001:2000. Godine 2008. objavljena je još
jedna revizija. Riječ je o manjoj reviziji s obzirom da je većina teksta ostala nepromijenjena.
Promjene se uglavnom odnose na nova i bolja pojašnjenja već postojećih zahtjeva. Posljednja
revizija obavljena je 2015. godine. Prošireni su sami zahtjevi standarda i uvedena nova načela i
pojmovi kao što su upravljanje znanjem, razmišljanje temeljem rizika i vodstvo. Ovo izdanje
popravilo je neke nedostatke, no i dalje postoji prostora za poboljšanja, stoga se u bližoj budućnosti
može očekivati nova revizija. ISO provodi reviziju svakih pet godina, no iz ovog rada jasno je da
do nove inačice standarda može proći i više vremena. Iz tog razloga organizacije se po pitanju
upravljanja kvalitetom temeljem normi i standarda još uvijek moraju fokusirati na ISO 9001:2015. |
Abstract (english) | The paper presents an overview of theories about the ISO 9001 standard, which emphasizes the
audit of the standard. ISO 9001 has been found to be one of the most commonly used quality
management standards today. The first ISO 9001 was published in 1987. It had a solid structure
consisting of twenty requests. Although a positive shift in quality management has been achieved
by default, ISO 9001 has generally described in detail what should be done, not how to do it. There
was also the problem of unrelated important items within the text, ie the standard document. All
this led to the need to revise the standards. An audit was carried out in 1994, which brought minor
changes as the basic requirements of the standard remained unchanged, as did most of the current
problems. Therefore, in 2000, a new audit was needed, which brought the biggest changes so far.
There is a connection between the essential elements, as well as the principles that must be adhered
to when managing quality according to ISO 9001: 2000. In 2008, another audit was published.
This is a minor audit as most of the text has remained unchanged. The changes mainly relate to
new and better clarifications of existing requirements. The last audit was performed in 2015. The
requirements of the standards themselves have been expanded and new principles and concepts
such as knowledge management, risk-based thinking and leadership have been introduced. This
release has fixed some shortcomings, but there is still room for improvement, so a new audit can
be expected in the near future. ISO conducts audits every five years, but it is clear from this paper
that more time may pass until a new version of the standard. For this reason, organizations still
need to focus on ISO 9001: 2015 when it comes to quality management based on norms and
standards. |