Abstract | U posljednjih se nekoliko desetljeća u čitavom svijetu pa tako i u Hrvatskoj, opaža značajan
porast učestalosti spolno prenosivih bolesti, koje sve više predstavljaju globalni problem.
Najveći problem je taj što raste učestalost spolno prenosivih infekcija koje pogađaju sve mlađu
populaciju, kao što su primjerice infekcija HPV-om, C. trachomatis ili infekcija protozoonom T.
vaginalis. Kako neki autori navode, to je moguće zbog sve ranijeg stupanja u spolne odnose, ne
korištenja zaštite kod prvog, neredovito korištenje zaštite kod kasnijih spolnih odnosa te
promiskuitetnog ponašanja. Sve ranije stupanje u spolne odnose zasigurno rezultira sve većom
incidencijom spolno prenosivih bolesti (STD-Sexually transmitted diseases) među adolescentima
te sve većim brojem maloljetničkih trudnoća koje predstavljaju jedan od glavnih problema
spolno-reproduktivnog zdravlja adolescenata. Takvo ponašanje i manjak znanja o spolno
prenosivim bolestima potvrđuje i istraživanje u ovom radu u koje su uključeni srednjoškolci iz
dvije srednje škole, gdje se može zaključiti da ispitanici iz medicinske škole pokazuju više
znanja o STD od onih iz srednje tehničke škole, vjerojatno zbog češćeg susretanja s tom
tematikom kroz predviđeni nastavni plan i program. Iako je iz rezultata vidljivo da je stupanje u
spolne odnose ovisno o dobi približno jednako u obje škole, svejedno u srednjoj tehničkoj školi
ima više spolno aktivnih. Veća educiranost srednjoškolaca iz medicinske škole o spolno
prenosivim bolestima, koja je dokazana ovim istraživanjem, najvjerojatnije povlači za sobom i
manji broj spolno aktivnih u toj školi. I to zbog veće svjesnosti o STD i mogućim popratnim
posljedicama zbog stupanja u spolni odnos. Mladima je potrebno osigurati relevantne
informacije o spolnosti i spolno-reproduktivnom zdravlju, s time da se to dobivanje informacija
uskladi s dobi. Od svih uloga medicinske sestre/prvostupnika sestrinstva u skrbi za klijenta,
svakako se ističe uloga edukatorice. Uz nesumnjivo poznavanje relevantnih činjenica o spolnosti
i spolno-reproduktivnom zdravlju koje stječe tokom studija, prvostupnik sestrinstva je
osposobljen za poučavanje svih dobnih skupina, pa tako i adolescenata, bilo da djeluje u nekoj
ustanovi (bolnica, škola, dom zdravlja, školska medicina) ili svoje profesionalno znanje širi u
svom okruženju. |