Abstract | Potrošačko ponašanje jedno je od područja koje zahtijeva interdisciplinarno istraživanje u
kojem je uključeno više znanosti. Utjecaj glazbe, osim u svakodnevnom životu čovjeka,
sastavno je sredstvo koje služi kao stimulans pri kupovini, jedno je od fizičkih (situacijskih)
čimbenika koji utječu na određena ponašanja potrošača. Osim spoznaje da je glazba sredstvo
za postizanje određenih ciljeva, može se govoriti o manipulaciji glazbom kojom se, ako se
razumije kako se njome može upravljati, može postići neki određeni rezultat.
Ovime se dolazi do uloge glazbe u maloprodaji kojom ćemo se baviti u ovom radu, gdje će se
ispitati potrošače o njihovim stavovima i mišljenjima o utjecaju glazbe u trgovini, te dobiti
odgovore na pitanja koja će kasnije biti formulirana u četiri hipoteze. Pitanja na koja se tražio
odgovor su sljedeća; utječe li glazbena podloga u trgovini na ponašanje potrošača, potiče li
izbor glazbene podloge u trgovini bolje raspoloženje kod kupaca bez obzira na spol, jesu li
mlađi potrošači, u usporedbi sa starijim potrošačima, svjesni glazbene podloge kad uđu u
trgovinu, te se priviknu na pjesmu, i više ne obraćaju pozornost na pjesmu, nego na kupovinu,
te napuštaju li kupci brže trgovine ukoliko u njima nema glazbene podloge zbog nelagode.
U „on-line“ ispitivanju putem ankete, dobrovoljno je sudjelovalo 319 ispitanika, te su rezultati
dobiveni obradom i analizom, potvrdili ili djelomično potvrdili prethodno utvrđene četiri
hipoteze.
Time se može zaključiti da je glazba, više ili manje, pokretač aktivnosti među potrošačima u
procesu kupovine, te da ima važnost (važan čimbenik koji utječe na ponašanje) kao dio
interijera u marketinškom planiranju, ali i kao sastavnica potrošačevog života čiji se aspekti
promatraju kroz psihologiju glazbe. |
Abstract (english) | Consumer behaviour is one of the areas that requires interdisciplinary research, involving
multiple sciences. The influence of music, apart from the everyday life of a person, is an integral
tool that serves as a stimulus when shopping, is one of the physical (situational) factors that
influence certain consumer behaviours. Apart from the understanding that music is it means to
achieve certain goals, we can talk about the manipulation of music, if understood how it can be
managed, can achieve a certain result.
This brings us to the role of music in retail, which we will explore in this master thesis, where
consumers will be questioned about their attitudes and opinions on the influence of music in
the store, and answers will be acquired to the questions, which will later be formulated into four
hypotheses. The questions to which an answer was sought are as following; does background
music in the store affect consumer behaviour, does the choice of background music in the store
promote a better mood in customers regardless of gender, are younger consumers, compared to
older ones, aware of the background music when they enter the store, get used to the song and
no longer pay attention to the song, but to shopping, and do customers leave stores faster if
there is no background music due to discomfort.
319 respondents voluntarily participated in an "on-line" survey, and the results obtained through
processing and analysis confirmed, or partially confirmed, the previously established four
hypotheses.
We can thus conclude that music is, more or less, the driver of activity among consumers in the
shopping process, and that it has importance (an important factor influencing behaviour) as a
part of the interior in marketing planning, as well as a component of a consumer’s life whose
aspects are observed through music psychology. |