Abstract | Glazba je danas postala sveprisutan čimbenik u svakodnevnom životu čovjeka te pomoću glazbe čovjek izražava svoje najdublje osjećaje i raspoloženja. Ona nije samo rezultat određenih emocija, nego može utjecati na čovjeka, odnosno u njemu proizvoditi emocije. Glazbena iskustva djece započinju pasivnom glazbenom aktivnošću, to jest slušanjem, a putem organiziranih i slobodnih aktivnosti djeca razvijaju glazbene sposobnosti i znanja. Pjesme koje se najčešće koriste u predškolskim ustanovama su dječje pjesme u kojima su opjevane životinje, godišnja doba ili religijski događaji. Čovjekova povezanost sa životinjama postoji od davnina, a povezanost između djece i životinja je prirodna zbog uzajamne otvorenosti i iskrenosti. Djeca vrlo lako u životinjama mogu vidjeti svoje prijatelje i s njima se poistovjetiti te iz tog razloga postoji mnogo bajki, crtanih filmova i pjesama za djecu u kojima su likovi životinje. Kada govorimo o dječjim pjesmama razlikujemo pjesme za djecu od dječjih narodnih pjesama. Pjesme za djecu stvorili su odrasli kako bi ih djeca pjevala ili slušala dok su narodne pjesme uglavnom stvorila djeca ili skupina djece. Kako bi se pjesme s djecom obradile ispravno i kako bi djeca usvojila glazbene sposobnosti i znanja odgajatelji analiziraju pjesme pomoću glazbenih izražajnih elemenata, a to su melodija, ritam, harmonija, metar, tekst, glazbeni oblik, karakter, tempo, dinamika i povezanost elemenata glazbenog djela. Kroz pjesme o životinjama djeci se prenose životne poruke, govori se o prijateljstvu, toleranciji i predanosti te se potiče cjelokupni razvoj kod djeteta. U radu se pjesme dijele prema dobnim skupinama na mlađu, srednju i stariju dobnu skupinu te se razlikuju prema opsegu dječjeg glasa kako bi bile primijenjene njihovoj dobi, sposobnostima i mogućnostima. Za mlađu dobnu skupinu biraju se pjesme manjeg opsega i primjerenog tekstualnog sadržaja, kao što su u radu predložene pjesme Zeko, zeko i Medo. Srednja dobna skupina obuhvaća djecu od četvrte do pete godine života kada se kod djeteta povećava interes za istraživanjem te tako i u glazbi dijete istražuje, pokazuje interes za glazbene instrumente, rado pjeva, pleše i glumi. Pjesme koje su primjerene za tu dob su Pjevala je ptica kos, Kukavica, Jež i Medo Brundo. Kada govorimo o starijoj dobnoj skupini podrazumijeva se dob od pete do sedme godine života. Pjesme namijenjene djeci starije dobne skupine većeg su opsega glasa te složenijeg i dužeg teksta i trebaju odgovarati potrebi djeteta za plesom i pokretom. Neke od pjesama primjerene starijoj dobnoj skupini su Zeko pleše, Šumska pjesmica, Vjeverica i U šumici zeko spava. Putem organiziranih i slobodnih aktivnosti djeca upoznaju mogućnosti glazbenog jezika i izražavaju se glazbenim sredstvima te tako formiraju pozitivan stav i potrebu za glazbenom umjetnošću. |
Abstract (english) | Today, music has become an omnipresent factor in the everyday life of man, and through music man expresses his deepest feelings and moods. It is not only a result of certain emotions, it can affect man, or produce emotions. Musical experiences of children begin with passive music activity, that is, listening and through organized and free activities children develop music skills and knowledge. The songs most commonly used in preschool institutions are children's songs that sing about animals, the four seasons, or religious events. Man's relationship with animals has existed since ancient times and the relationship between children and animals is natural, because of mutual openness and honesty. Children can easily recognize and identify their friends in animals. Because of this, there are many fairytales, cartoons and songs for children in which the characters are animals. When we talk about children's songs, we distinguish songs for children from children's folk songs. Children's songs were created by adults, so that the children would sing or listen to them, while folk songs were mostly created by children or groups of children. In order to process songs with children properly and to enable the children to adopt musical abilities and knowledge, educators analyse the songs using musical expression elements such as melody, rhythm, harmony, meter, text, musical form, character, tempo, dynamics and connection between elements of music. Through songs about animals, life messages are transmitted to children. They talk about friendship, tolerance and commitment, and they encourage the overall development of the child. Children's songs are divided according to age, into the young, middle and older age groups and are differentiated depending on child's vocal range. Songs for pre-school children are appropriate for their age, abilities and capabilities. The development of musical and singing skills in pre-school should be done gradually, and the first encounter with singing should be simplified. For the younger age group we choose smaller-scale songs, with appropriate textual content such as Zeko, Zeko (Rabbit, Rabbit) and Medo (Bear). The middle age group includes children ages four to five. Since these are the ages the child's interest in exploration is increased, with the help of music the child explores, shows interest in musical instruments, enjoys singing, dancing and playing. Songs that are appropriate for this age are Pjevala je ptica kos (The Blackbird was singing), Kukavica (The Cuckoo), Jež (The Hedgehog) and Medo Brundo (Grumbling Bear). The older age group includes children ages five to seven. Songs intended for children of an older age group have a larger voice range, more complex and longer lyrics and they have to match the child's need for dance and movement. Some of the songs appropriate to the older age group are Zeko pleše (The Rabbit is dancing), Šumska pjesmica (Forest song), Vjeverica (Squirrel) and U šumici zeko spava (In the woods the bunny sleeps). Through organized and through free activities, children learn about the possibilities of musical speech and express themselves through sound, in a way that they form a positive attitude and the need for musical art. |