Title Definiranje profila destinacije za pobuđivanje interesa potencijalnih turista
Title (english) Defining the profile of destinations for inducing interest of potential tourists
Author Mateja Parabić
Mentor Morena Paulišić (mentor)
Committee member Tea Golja (predsjednik povjerenstva)
Committee member Morena Paulišić (član povjerenstva)
Committee member Iva Slivar (član povjerenstva)
Granter University of Pula (Department of Interdisciplinary, Italian and Cultural Studies) Pula
Defense date and country 2017-12-20, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Economics Organization and Management
Abstract Diplomski rad bavi se definiranjem profila destinacije za pobuđivanje interesa potencijalnih turista. Turistička destinacija geografsko područje koje se može promatrati kao cjelovit turistički proizvod čija je zaokružena i skladna ponuda kreirana za privlačenje određene ciljane skupine. Destinacija je kompleksan pojam, koji ima svoj životni ciklus, svoje elemente te kojom najčešće upravlja destinacijska menadžment organizacija. Ista preuzima dugoročno planiranje turizma, stvarajući nove proizvode, evaluira postignute rezultate te vodi se svojim profilom destinacije, koji je ključan za što točniju koordinaciju turizma prema ciljanoj skupini. Interes kod potencijalnih turista postiže se faktorima privlačnosti destinacije, koje čini kombinacija atrakcija, događanja, doživljaja i aktivnosti. Privlačnost je usko povezana s konkurentnošću destinacije, koja se povećava kroz održivi razvoj, brendiranje destinacije, praćenje najnovijih trendova te stvaranje novih proizvoda koji će smisleno biti povezani s destinacijom. Diplomski rad analizira i različite profile turista, odnosno kulturne i urbane turiste, ekoturiste i turiste današnjice, kao i monitoring zadovoljstva posjetitelja kao bitan faktor. Izdvojit će se i primjeri destinacijskih atrakcija, koji mogu poslužiti kao primjeri dobre prakse. Istra kao destinacija odabrala se kako bi se kroz istu predstavio primjer pobuđivanja stvaranja novih atraktivnosti, tako da se analiziralo stanje turizma u Istri u kojoj prevladava obalni i kupališni turizam. Projekt KulTourSpirit predstavljat će za destinaciju stvaranje novih turističkih proizvoda, koristeći kulturne atraktivnosti prostora.
Abstract (english) The master thesis deals with the definition of the destination profile for attracting the interests of potential tourists. A tourist destination is a geographic area that can be viewed as a complete tourist product whose rounded and harmonious offer is created to attract a specific target group. A destination is a complex term that has its own life cycle, its elements, and is most often managed by a destination management organization. It takes over long-term planning of tourism, creating new products, evaluating the achieved results and guiding its destination profile, which is crucial for the more accurate coordination of tourism towards the target group. The interest of potential tourists is achieved by factors of attractiveness of the destination, which is a combination of attractions, events, experiences and activities. Attractiveness is closely connected to the destination's competitiveness, which is enhanced through sustainable development, branding the destination, tracking of the latest trends and creating new products that will be meaningfully linked to the destination. The master thesis also analyzes the different profiles of tourists, like cultural and urban tourists, ecotourists and tourists of today, as well as monitoring the visitor's satisfaction as an essential factor. There will also be examples of destination attractions, which can serve as examples of good practice. Istria as a destination was chosen to present an example of the encouragement of creating new attractiveness, thus analyzing the situation of tourism in Istria, where coastal tourism dominate. The KulTourSpirit project will represent creating new tourist products of the destination, by using the cultural attractiveness of space.
Keywords
destinacija
DMO
profil destinacije
održivi razvoj
novi proizvodi
kulturni turizam
kulturni turisti
atrakcije destinacije
KulTourSpirit
Istra
Keywords (english)
destination
DMO
destination profile
sustainable development
new products
cultural tourism
cultural tourists
destination attractions
KulTourSpirit
Istria
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:137:681633
Study programme Title: Culture and Tourism Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra kulture i turizma (magistar/magistra kulture i turizma)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2018-01-08 10:59:12