Abstract | Naglo širenje Osmanskog Carstva na Balkanskom poluotoku koje je započelo potkraj 14. stoljeća vodilo je ka potpunom uništenju i brisanju Hrvata s etničke i političke karte tadašnje Europe. Slijedom toga, potkraj 16. stoljeća, pod sve jačim pritiskom i naletima osmanske vojske, Hrvatska je izgubila dvije trećine svog prostora i mnogo stanovništva. Iz tog je razloga ratovanje protiv Osmanskog Carstva postajalo sve češće zanimanje hrvatskog stanovništva te su u svrhu očuvanja vlastite egzistencije ratovi za oslobođenje hrvatskih krajeva od turske vlasti počeli. Prvo su 1699. godine Turci doživjeli enorman poraz u neuspjelom osvajanju Beča, zatim je Mletačka Republika zaposjela određen turski teritorij u Dalmaciji, a u svemu tome Sinj je bio velika bojišnica koji je osvojen 1686. godine. Ključna je 1715. godina kada se Sinj pokušao vratiti pod tursku vlast sveopćim napadom na sam grad gdje su izrazito brojčano slabiji Sinjani odbili Osmanlije čime je završena Osmanska vladavina na tim prostorima, a u čast pobjede Sinjana osnovana viteška igra Sinjska alka odnosno kako navodi Vučić da je Alka nastala spajanjem dvaju čimbenika: opće hrvatskog marcijalnog arhetipa kojega su Cetinjani i Sinjani bili najpotentniji nositelji i slobode simbolizacije koja je proizašla iz interesa Mlečana da se slavi njihova velika pobjeda nad Turcima 1715. godine. Nadalje, Sinjska alka je viteška igra u kojoj alkar u punome galopu konja gađa kopljem u alku nastojeći pogoditi u centar alke radi što većeg dobivanja punata. Sinjska alka u svojoj igri objedinjuje elemente koji simbolički upućuju na ondašnje vrijeme. Tu se podrazumijeva sama alka, koja se povezuje s uzengijom otetom turskomu vojniku, zatim konj Edek koji simbolizira zarobljenoga konja turskoga vojskovođe koji je predvodio glavni napad na Sinj. Tu su i razna izvorna odjeća i vojna oprema sve sa ciljem što realnijeg i što časnijeg prikaza i štovanja tog događaja 1715. godine. Također, Sinjska alka je na neki način simbol identifikacije tamošnje lokalne zajednice koji se tom tradicijom identificiraju i koja se prenosi s generacije na generaciju. Cilj rada je pojasniti kako je zapravo nastala Sinjska alka, analizirati njeno održavanje kao viteške igre i predstaviti simboliku koju ona odražava |
Abstract (english) | The sudden expansion of the Ottoman Empire on the Balkan Peninsula that began at the end of the 14th century led to the complete destruction and eradication of Croats from the ethnic and political map of Europe at that time. Consequently, at the end of the 16th century, under the strong pressure and waves of the Ottoman army, Croatia lost two thirds of its territory and and a large part of the population. For this reason, warfare against the Ottoman Empire became increasingly frequent among the Croats and for the purpose of preserving their own existence, wars for the liberation of Croatia from the Turkish rule began. First in 1699, the Turks experienced an enormous defeat in the failed attempt to conquer Vienna, then the Venetian Republic occupied a certain Turkish territory in Dalmatia, and in all of this, Sinj was a great battlefield that was conquered in 1686. The key year was 1715 when Sinj tried to return under the Turkish rule with a general attack on the very city where the numerically weaker people of Sinj defeated the Ottomans and rejected the Ottoman rule in these areas, and in honor of the victory of Sinj, the knight play Sinjska alka was established. As stated by Vučić, Alka was created by the combination of two factors: the general Croatian martial archetype of which Cetinje and Sinjani (residents of Sinj) were the most powerful bearers and the freedom of symbolization that arose from the Venetian's interest to celebrate their great victory over the Turks in 1715. Furthermore, the Alka of Sinj is a knight game in which the alkar riding his horse at full gallop aims at the alka with his spear trying to hit the center of the alka for the sake of gaining more points. The Alka of Sinj is a game that combines elements that symbolically point at that time. This includes the alka itself, which is linked to the stirrup stolen from a Turkish soldier, followed by the Edek horse symbolizing the captured horse of the Turkish army leader who led the main attack on Sinj. There are also various original outfits and military equipment, all with the aim of rendering a realistic and honorable representation of this event from 1715. Also, the Alka of Sinj is in some way a symbol of the identification of the local community with this tradition transmitted from generation to generation. This paper aims to explain the foundation of the Alka of Sinj, analyize its preservation as a knight game and present the symbolism that it reflects. |