Abstract | Za svako poduzeće nužno je imati dobru i efikasnu organizaciju poslovanja , kako bi se u što kraćem vremenu i uz što manje troškova realizirali zadaci poduzeća. Bitna obilježja svake organizacije jesu:
cilj koji želi ostvariti,
skladnost materijalnih sredstava i ljudskog potencijala i
racionalna uporaba sredstava.
Važnost organizacije poduzeća jest ispunjavanje gospodarskih zadataka, te racionalnom upotrebom materijalnih i ljudskih resursa postići optimalne rezultate rada.
Prilikom oblikovanja organizacije, poduzeće se susreće s čimbenicima čiji utjecaj djeluje na samo oblikovanje organizacije, a ti se čimbenici klasificiraju u dvije skupine: unutarnje i vanjske čimbenike.
Za unutarnje čimbenike karakteristično je to da se nalaze unutar samog poduzeća te poduzeće može u potpunosti upravljati njima, a to su: ciljevi, tehnologija, struktura, zadaci, ljudi.
Kod vanjskih čimbenika poduzeće nema utjecaja, ili pak ima, ali u manjoj mjeri. Važno je to da se njima poduzeće mora prilagođavati ako želi opstati na tržištu. neki od najutjecajnijih vanjskih čimbenika jesu : društveno- kulturni, politički i pravni čimbenici, tržište odnosno kupci , konkurencija i dobavljači te razvoj znanosti i tehnike.
Kada se govori o organizaciji poslovnih funkcija poduzeća, točnije u ovom radu o poslovnoj funkciji „nabave“, tada veliku važnost zauzima oblik poduzeća, odnosno veličina proizvodnje ili usluga koju to poduzeće ima. Nabava kao poslovna funkcija ima zadatak istražiti nabavno tržište, ispitati i uskladiti zahtjeve za nabavu materijalne i druge opreme, izraditi operativni plan proizvodnje, ispitati ponudu, nadzirati rokove isporuke, te primitak i čuvanje materijala. U teoriji postoje principi pomoću kojih se nabavna funkcija lakše organizira, a oni jesu:
princip dinamičkog usklađivanja i povezivanja elemenata proizvodnje,
princip podjele rada i specijalizacije radnih mjesta,
princip organiziranja proizvođača,
35
princip prilagođavanja promjenama u okruženju sistema ,
princip trajnog istraživanja i analiziranja čimbenika i njihovog utjecaja,
princip racionalnog korištenja resursa i
princip standardizacije
Osim principa, postoje i politike nabave na temelju kojih se određuju ciljevi poslovanja nabave, tijek, mjere i sredstva za njihovo racionalno i učinkovito ostvarenje. Politike nabave imaju svoje instrumente pomoću kojih ostvaruju zacrtane ciljeve, a neki od češće korištenih jesu:
politika količine,
politika zaliha i
politika kakvoće.
Specifičnosti organizacije poslovne funkcije „nabava“ analizirano je na primjeru Grupe Podravka polazeći od pozicije poduzeća na tržištu te vizije i misije poduzeća. |
Abstract (english) | For every company it is necessary to have a good and efficient organization of business, in order to accomplish the tasks of the company in the shortest possible time and at the least possible cost. Essential features every organization is:
• the goal it wants to achieve,
• the consistency of material assets and human potential and
• rational use of funds.
The importance of company organization is to fulfill economic tasks and to achieve optimal results of work by rational use of material and human resources.
When designing an organization, the company encounters factors whose impact affects the shaping of the organization itself, and these factors are classified into two groups: internal and external factors.
Internal factors are characteristic of being within the enterprise itself, and the enterprise can fully manage them, namely: goals, technology, structure, tasks, people.With external factors, the company has no influence, or there is, but to a lesser extent. The important thing is that the company must adapt to them in order to survive in the market. Some of the most influential external factors are: socio-cultural, political and legal factors, market or customers, competition and suppliers, and the development of science and technology.
When it comes to the organization of business functions of an enterprise, more specifically in this paper on the function "Procurement", then the form of the enterprise, that is, the size of production or services that the enterprise has, is of great importance. Procurement, as a function, has the task of investigating the procurement market, examining and harmonizing requirements for the procurement of material and other equipment, developing an operational production plan, examining the supply, monitoring delivery times, and receiving and storing materials. In theory, there are principles that make the purchasing function easier to organize, and they are:
• the principle of dynamic alignment and integration of production elements,
37
• the principle of division of labor and specialization of jobs,
• the principle of organizing producers,
• the principle of adaptation to changes in the system environment,
• the principle of continuous research and analysis of factors and their impact,
• the principle of rational use of resources and
• standardization principle
In addition to the principles, there are procurement policies that determine the objectives of the procurement business, the course, measures and resources to achieve them rationally and effectively. Procurement policies have their own instruments to help them achieve their goals, and some of the more commonly used ones are:
• quantity policy,
• inventory policy and
• quality policy.
Specifics of the organization of the business function "Procurement" to Group Podravka starting from the very position of the company in the market and the vision and mission of the company. |