Title Važnost kineziološke aktivnosti u formiranju slobodnog vremena djece
Title (english) Importance of kinesiologiacal activities in the formation of children's free time
Author Marija Katava
Mentor Iva Blažević (mentor)
Committee member Zlatko Tkalčec (predsjednik povjerenstva)
Committee member Iva Blažević (član povjerenstva)
Committee member Loris Benassi (član povjerenstva)
Granter University of Pula (Faculty of Educational Sciences) Pula
Defense date and country 2020-09-11, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Kinesiology Kinesiological Recreation
Abstract Cilj je ovog završnog rada utvrditi pojam slobodnog vremena, uputiti na važnost tjelesne
aktivnosti kao načinu života, te kroz istraživanje saznati na koji način i u kojoj mjeri djeca
rane i predškolske dobi provode svoje slobodno vrijeme. Za potrebe istraživanja korištena
je metoda online upitnika u kojem je sudjelovalo ukupno 197 ispitanika. Rezultati
istraživanja pokazali su da 79% djece provodi svoje slobodno vrijeme u aktivnoj igri, a
igra je jedan od prirodnih načina na koji djeca rane i predškolske dobi provode većinu
svog vremena. Igra kao aktivnost se ne smije zanemariti budući da je ona izuzetno važna
za djetetov tjelesni i psihički razvoj. Prema rezultatima ovog istraživanja može se zaključiti
da je kod većine djece tjelesna aktivnost primjerena. Većina djece se tjelesnom
aktivnošću bavi rekreativno, a na to upućuje podatak da se 47,4% djece ne bavi nikakvom
organiziranom sportskom aktivnošću koja uključuje sportski klub ili organizaciju, ali 84,9%
roditelja smatra da njihovo dijete kvalitetno provodi svoje slobodno vrijeme. Većina djece
tijekom svog dana provede oko 2-3 sata u aktivnoj igri što se u ranoj i predškolskoj dobi
također smatra adekvatnom tjelesnom aktivnošću. Njih 39% provede dnevno u aktivnoj
igri oko 1-2 sata, a njih 34% više od 3 sata. Većina djece provodi oko 60 minuta dnevno
ispred ekrana koristeći neki oblik multimedije, a samo 5% djece uopće ne provodi vrijeme
pred ekranom. Činjenica da 97,9% roditelja svoju djecu potiče na tjelesnu aktivnost u
slobodno vrijeme je vrlo pozitivna u današnje vrijeme kada ni roditelji ni djeca nemaju
vremena za kvalitetnije provođenje slobodnog vremena zbog svakodnevnih obaveza.
Abstract (english) The aim of this thesis was to define the concept of free time, point out the importance of
physical activity as a way of life, and to find out by research in what way and how often
do preschool children spend their free time physically active. For the purpose of the
research, an online questionnaire method was used in which a total of 197 respondents
participated. The results of the research showed that 97% of children spend their free
time in active play, and play is one of the most natural ways preschoolers spend most of
their time. Play as an activity should not be neglected as it is good for the child’s physical
and mental development. According to the results of this study, it can be concluded that
physical activity in most children is appropriate. Most children engage in physical activity
recreationally, as indicated by the fact that 47,4% of children do not engage in any
organized sports activity that includes a sports club or any organization, but 84,9% of
parents believe that their child spends their free time well. Most children spend about 2-
3 hours in active play during their day, which is also considered as adequate physical
activity in early and preschool age. 39% of children spend about 1-2 hours a day in active
play, and 34% of them spend more than 3 hours a day in active play. Most children spend
about 60 minutes a day in front of a screen using some form of multimedia, and only 5%
of children do not spend any time in front of a screen. The fact that 97,9% of parents
encourage their children to engage in physical activity in their free time is very positive
nowadays when neither parents nor children have time to spend their free time better due
to obligations.
Keywords
slobodno vrijeme
tjelesna aktivnost
sport
rekreacija
tjelesni razvoj
razvoj djeteta
Keywords (english)
free time
physical activity
sport
recreation
physical development
child development
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:137:101780
Study programme Title: Preschool Education Study programme type: professional Study level: undergraduate Academic / professional title: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) predškolskog odgoja (stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) predškolskog odgoja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2020-09-15 12:42:15