Abstract | Djeca s posebnim potrebama su djeca s oštećenjem vida, oštećenjem sluha,
poremećajem jezično-govorne komunikacije, specifičnim teškoćama u učenju, tjelesnim
invaliditetom i kroničnim bolestima, sniženim intelektualnim sposobnostima, poremećajima u
ponašanju uvjetovanim organskim faktorima ili progradirajućim psihopatološkim stanjem,
poremećajem iz autističnog spektra te darovita djeca. Vrste posebnih potreba djece mogu se
podijeliti na tri glavne skupine - potencijalne, prolazne te trajne potrebe. Svako dijete ima
pravo na uključivanje u jedan od oblika izvan obiteljskog odgoja, tako i djeca s teškoćama u
razvoju i posebnim potrebama. Korist od inkluzije za djecu sa posebnim potrebama je u
mogućnosti promatranja, oponašanja i igre s normalno razvijenom djecom, a uspješna
inkluzija u vrtiću je temelj njihove integracije kroz cijeli život. Korist za drugu djecu je u
razumijevanju različitosti, te bogatstvu na planu socio – emocionalnog razvoja. Odgojitelji su
vrlo značajan faktor u odgoju i obrazovanju djece s posebnim potrebama. Oni promatraju,
evidentiraju zapažanja i u suradnji sa specijaliziranim stručnjacima planiraju rad s djecom.
Uključivanje djece s teškoćama u razvoju rezultira većom empatijom i prihvaćanjem razlika
među svom djecom te boljim akademskim, društvenim i bihevioralnim ishodima za djecu s
teškoćama u razvoju. Sposobnosti socijalne komunikacije razvijat će kroz razgovor s
vršnjacima. Također jača kritičko razmišljanje i vještine rješavanja problema te uči kako biti
odgovoran i izvršavati zadatke na vrijeme. Sve te vještine jačaju što se češće radi u grupi, a
svaka od ovih vještina bit će važna unutar i izvan škole. Svako dijete ima pravo na iste šanse
kao i ostali bez obzira na izazove. |
Abstract (english) | Children with special needs are children with visual impairment, hearing impairment, language-speech communication disorder, specific learning difficulties, physical disabilities and chronic diseases, reduced intellectual abilities, behavioral disorders due to organic factors or a progressive psychopathological condition, autism spectrum disorder, and gifted children. The types of special needs of children can be divided into three main groups - potential, transitory and permanent needs. Every child has the right to be included in one of the forms outside of family education, including children with developmental disabilities and special needs. The benefit of inclusion for children with special needs is the ability to observe, imitate and play with normally developed children, and successful inclusion in kindergarten is the basis of their integration throughout life. The benefit for other children is in the understanding of diversity, and richness in terms of socio-emotional development. Educators are a very important factor in the upbringing and education of children with special needs. They observe, record observations and, in cooperation with specialized experts, plan work with children. Inclusion of children with disabilities results in greater empathy and acceptance of differences among all children and better academic, social, and behavioral outcomes for children with disabilities. Social communication skills will be developed through conversation with peers. It also strengthens critical thinking and problem-solving skills and teaches how to be responsible and complete tasks on time. All these skills get stronger the more often you work in a group, and each of these skills will be important inside and outside of school. Every child has the right to the same chances as others regardless of challenges. |