Title Razvoj početnih matematičkih pojmova u dječjoj igri
Title (english) Development of initial mathematical concepts in children's play
Author Andrea Bastijanić
Mentor Sandra Kadum (mentor)
Committee member Andrea Debeljuh (predsjednik povjerenstva)
Committee member Sandra Kadum (član povjerenstva)
Committee member Fulvio Šuran (član povjerenstva)
Granter University of Pula (Faculty of Educational Sciences) Pula
Defense date and country 2023-09-06, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline SOCIAL SCIENCES Pedagogy Early Childhood and Preschool Pedagogy
Abstract Od rođenja djeca se igraju i usvajaju matematiku na različite načine. Sa godinama djeca se razvijaju na svim područjima, a odrasli su ti koji moraju djeci biti potpora i sigurnost u njihovom rastu i razvoju. Najveći razvoj djeca postižu kroz igru koja je nezaobilazni dio djetinjstva. Od davnina igra je bila ključna za razvoj djece i u tome ih treba poticati. Ne smije se dozvoliti da igru zamijene mediji, televizije i mobiteli. Djecu treba pustiti da uživaju u igri, bez obzira kakva ona bila. Djeca će svoju igru osmisliti bilo gdje i bilo kada. Ponekad im nisu potrebne igračke kako bi igra krenula.
Upravo kroz igru će najbolje usvojiti i početne matematičke pojmove koji su djeci jako važni za razumijevanje matematike. Bilo gdje se djeca kreću, uočiti će broj ili neki drugi matematički pojam. Treba ih uvijek poticati da ponavljaju ono što vide, da broje, da rade usporedbe između većih i manjih predmeta, da razvrstavaju stvari i sve ostalo što im omogućuje što bolje savladavanje matematičkih vještina. Bitno je da djeca shvate osnovne pojmove kako bi krenuli u daljnje učenje i razumijevanje brojnih matematičkih vještina.
U ovome radu, na samome početku, reći ćemo nešto o razvoju djece koji je jako važan. Kako je razvoj djeteta povezan sa igrom, objasniti ćemo što je igra i koje su vrste igre. Igra će nas dalje odvesti do početnih matematičkih pojmova i razvoja matematike kroz igru. Prikazati ćemo i neke igre koje su razni autori opisali, a značajne su za usvajanje matematičkih pojmova. Na samome kraju prikazane će biti brojne aktivnosti i igre djece u vrtiću kroz koje su djeca usvajala pojmove i vještine.
Abstract (english) SUMMARY:
From birth, children play and gradually acquire mathematical skills in various ways. As children grow older, they develop in all areas, relying on adult support and security. Play is a central aspect of childhood that is crucial to development. Throughout history, play has been essential for children's development and should therefore be encouraged. It is important to prevent media, television and mobile devices from replacing play. Children should have the opportunity to enjoy play in all its forms, as they are naturally inclined to create their own games anywhere and anytime, sometimes even without toys to initiate play.
Play is the most effective way for children to grasp the basic mathematical concepts that are critical to their understanding of mathematics. Regardless of where they are, children will notice numbers or other mathematical concepts as they explore their environment. Repeating observations, counting, comparing larger and smaller objects, and categorising objects all promote mastery of mathematical skills. A solid understanding of basic concepts is a prerequisite for children to further learn and understand many mathematical skills.
In this paper, we first discuss the importance of child development. To explore the link between child development and play, we define the concept of play and its different forms. The focus is then on the first mathematical concepts that are learned through play. Various games described by different authors are presented that are crucial for grasping mathematical concepts. Finally, numerous activities and games are presented that have been carried out with preschool children and with which they acquire concepts and skills.
Keywords
Ključne riječi: matematika
razvoj djeteta
igra
aktivnosti
Keywords (english)
Keywords: mathematics
child development
play
activities
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:137:141763
Study programme Title: Early and preschool education Study programme type: university Study level: undergraduate Academic / professional title: sveučililšni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja (sveučililšni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2023-09-07 12:38:33