Abstract | Rani i predškolski odgoj u Republici Hrvatskoj ostvaruje se za djecu od šest mjeseci života do polaska u školu. U sklopu navedenoga odvija se i razvoj osobnih potencijala, kao što su razvoj spoznajnih, umjetničkih i motoričkih potencijala.
Poticanje na likovne aktivnosti kod djece ima svoje odgojne i obrazovne ciljeve. Među odgojnima se ističu razvijanje stajališta, emocija, socijalno-moralnih ciljeva, a među obrazovnima usvajanje znanja i vještina o likovnim materijalima, tehnikama, postupcima, ali i usvajanje psihomotoričkih sposobnosti. Dijete likovnim stvaranjem poseže za simbolima kojima komunicira s okolinom, a uloga je odgojitelja stvoriti i osigurati poticajnu okolinu za dječje likovne aktivnosti. U likovnome izražavanju mogu se koristiti vizualni i nevizualni motivi te likovni jezik kao motiv. Pritom je tradicionalan pristup onaj koji se oslanja na to da dijete jedino opažanjem dolazi do shvaćanja o obliku. No, jednako su važni i nevidljivi aspekti koje predstavljaju nevizualni motivi.
Cilj je istraživanja ispitati koliko se nevizualni motivi upotrebljavaju u predškolskome odgoju i obrazovanju i koliko su česti kao motivi likovnih aktivnosti. Istraživanje provedeno na 100 ispitanika pokazalo je da ispitani odgojitelji u Republici Hrvatskoj češće koriste vizualne motive u likovnim aktivnostima. Za istraživanje je odabrana metoda ankete zatvorenoga tipa pitanja, s iznimkom posljednjega anketnog pitanja, koje je otvorenoga tipa i omogućilo je ispitanicima obrazložiti odgovor na prethodno pitanje. Prikupljanje i analiza podataka provedena je putem Google obrasca tijekom 2022. godine, do ispunjenja očekivanoga broja ispitanika.
Rezultati ankete pokazuju da većina odgojitelja koristi vizualne motive, dok oni koji koriste nevizualne najčešće s djecom prikazuju motiv osjećaja, prijateljstva i sličnih pojmova, a kao najrjeđe korišteni jesu motivi zvuka i mirisa. Iz toga zaključujemo da ispitani odgojitelji u radu s djecom pribjegavaju konkretnim i djeci bliskijim motivima, kao što su vizualni motivi ili osjećaji kod nevizualnih motiva. |