Abstract | Tradicijska glazba generacijama prenosi i čuva kulturnu baštinu naroda. Ona ima
iznimnu važnost u razvijanju osjećaja identiteta i omogućava ljudima razumijevanje
vjerovanja, vrijednosti i tradicija njihovih predaka. Tradicijska glazba Međimurja se od
ostalih glazbeno-folklornih područja u Hrvatskoj razlikuje po elementima pentatonike.
Za Međimurje je karakteristična tradicionalna međimurska popevka koja se nalazi na
UNECO-voj listi kao nematerijalno kulturno dobro čovječanstva. Vinko Žganec
pridonio je očuvanju međimurskih narodnih pjesama, a u svojim je zapisima sakupio
više od 4000 međimurskih popevki. Najpoznatije popevke su Vehni vehni fijolica,
Vuprem oči, Ljubav se ne trži, Daj mi Bože joči sokolove i dr. Plesovi u Međimurju su
strukturno složeni i različiti, a najčešće se plešu kuritare i čardaš. Plesovi su bili
popraćeni tradicionalnim instrumentima kao što su dude ili cimbal, a danas su to
većinom tambure. Po načinu odijevanja mogao se prepoznati status pojedinca, a u
posebnim prilikama nosila bi se svečana odjeća. Folklorni plesovi bili su središnji
događaj okupljanja zajednice. Folklor spada u nematerijalnu kulturnu baštinu, a
temelji se na tradiciji neke kulturne zajednice. U dječji glazbeni folklor ubrajamo igre s
pjevanjem, dječje pjesmice, brojalice, sve vrste dječjeg recitiranog ritmičnog govora i
dječje glazbene instrumente. Postupci pri obradi folklornog materijala su
najučinkovitiji kada djeci dopustimo slobodu izražavanja kroz pjesme i igre koje uče o
tradicionalnim vrijednostima. U međimurskom folkloru plesovi se obično izvode u kolu
te plesanjem po kružnici jednostavnim pokretima kod djece razvijamo osjećaj za
ritam i motoriku. Odgajatelj bi trebao približiti djeci tradicijsku baštinu, a pritom
zadržati dječju znatiželju i volju za učenjem. U procesu planiranja i pripreme za
odgojno – obrazovne aktivnosti, odgajatelj bi prvo trebao odabrati temu i aktivnosti
koje su primjerene dobi djece, a zatim se pripremiti za njihovo provođenje. Za
kvalitetno planiranje i realiziranje aktivnosti bitne su stručne kompetencije odgajatelja
te njegova motivacija i pozitivno okruženje u vrtiću.
U ovom radu je analizirano 11 pjesmica iz Međimurja (Ftiček veli, Protuletje nam
dohaja, Kiša pada trava raste, Lepo mi poje, Raca plava po dravi, Ćuk sedi, Zibu
haju, Sim tam teče bistra voda, Tri ftičice goru preletele, O Jelo, Jelica i Vu polju nam
trava detelina). Uz svaku pjesmu se nalaze prijedlozi igra za motivaciju djece te
metodički postupci pristupa usvajanja pjesama. |