Abstract | Znanje je, uz financijski kapital, postao značajan čimbenik u svim gospodarskim djelatnostima i na svim gospodarskim razinama. Utjecajem globalizacije, razvojem telekomunikacijskih tehnologija te razvojem različitih medija, u 21. stoljeću, znanje je postalo glavni pokretač, kako poduzeća, tako i nacionalnih ekonomija. Danas ne postoji niti jedan proizvod koji na tržište dolazi isključivo zahvaljujući sposobnostima proizvodnje, naravno, ne podcjenjujući samu važnost ljudskog kapitala jer bi time podcijenili i samu vrijednost poduzeća. No, taj novi način stvaranja vrijednosti ipak ukazuje na to da je za današnje poduzeće manje bitno kolika mu je vrijednost fizičke imovine, dok je važnije kolika je sposobnost njegovih zaposlenika da svojim znanjem omoguće stvaranje dodane vrijednosti. Metode vrednovanja intelektualnog kapitala navedene u radu pokazuju da ono što je nekada bilo nematerijalno i nemjerljivo, danas je, u vidu intelektualnog kapitala, postalo mjerljivo.
S obzirom na djelatnost kojom se poduzeće bavi, svaki oblik znanja jednako je bitan, bilo ono implicitno ili eksplicitno. U radu su objašnjene različite metode vrednovanja intelektualnog kapitala, no zbog svoje jednostavnosti u primjeni, izabrana je VAIC metoda, koja se temelji na podacima iz računa dobiti i gubitka i bilance. Ova metoda pokazuje ukupnu efikasnost poduzeća i njegovu intelektualnu sposobnost te mjeri koliko je stvoreno nove vrijednosti za svaku uloženu jedinicu u pojedini resurs.
Istraživanje je pokazalo da je sektor prozvodnje te elektroničkih proizvoda ostvario najmanji prosječni VAIC, kada je u razdoblju od 2006. godine do 2010. godine ostvario 0,70 dodane vrijednosti. U navedenom sektoru najmanji VAIC imalo je poduzeće RIZ odašiljači, jer u 2006. i u 2009. godini nije ostvarivo dovoljno dodane vrijednosti. Sektor proizvodnje prehrambenih proizvoda, pića i duhanskih proizoda ostvario je najveći prosječni VAIC s 3,05 dodane vrijednosti u promatranom razdoblju. U navedeno sektoru najveći prosječni VAIC ostvarilo je poduzeće Podravka d.d. s 6,22 dodane vrijednosti. Prema VAIC pokazatelju za promatrano razdoblje cjelokupni sektor ostvaruje minimum za uspješno poslovanje u svim sektorima, stvara se dovoljno vrijednosti za podmirenje zaposlenih, amortizaciju, kamatu, poreze i dividende još ostaje za dodatno ulaganje
Kada bi poduzeća koristila neke od metoda vrednovanja intelektualnog kapitala, prikupila bi potrebne informacije pomoću kojih bi menadžement lakše shvatio i i kvalitetnije upravljao poslovanjem s ciljem povećanja dobiti ali i s ciljem povećanja intelektualnog kapitala. |